Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 18 listopada 2019 r., sygn. III SA/Gl 832/19
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Apollo, Sędziowie Sędzia WSA Beata Kozicka, Sędzia WSA Iwona Wiesner (spr.), Protokolant Specjalista Ewa Olender, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 listopada 2019 r. sprawy ze skargi Rady Miasta Ruda Śląska na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 26 czerwca 2019 r. nr NPII.4131.1.403.2019 w przedmiocie określenia wymagań jakie powinien spełniać projekt budżetu obywatelskiego oddala skargę.
Uzasadnienie
Wojewoda Śląski 26 czerwca 2019 r. na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminy (t.j. D. U. z 2019r. poz. 506, dalej: ustawa) wydał rozstrzygnięcie nadzorcze NPII.4131.403.2019, w którym stwierdził nieważność uchwały Nr RP.0007.78.2019 Rady Miasta Ruda Śląska z 25 kwietnia 2019r. w sprawie wymagań jakie powinien spełniać projekt budżetu obywatelskiego miasta Ruda Śląska w całości jako sprzecznej z art. 5a ust. 1, ust. 3 i ust. 7 pkt 3i pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym.
Rozstrzygnięcie to zostało wydane w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Rada Miasta Ruda Śląska na sesji 25 kwietnia 2019r. na podstawie art. 5a ust. 2, 3 i 7 ustawy podjęła uchwałę w sprawie wymagań jakie powinien spełniać projekt budżetu obywatelskiego miasta. Uchwałę doręczono organowi nadzoru 27 maja 2019r.
Organ nadzoru wydając rozstrzygnięcie wskazał, że zgodnie z art. 5a ust.1 i 2 ustawy, w wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzone na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji określa uchwała rady gminy, a szczególną formą konsultacji jest budżet obywatelski. Rada gminy zgodnie z art. 5a ust. 7 ustawy określa w drodze uchwały wymagania jakie powinien spełnić projekt budżetu obywatelskiego, w szczególności 1) wymogi formalne jakim powinny odpowiadać zgłaszane projekty; 2) wymaganą liczbę podpisów mieszkańców popierających projekt, przy czym nie może ona być większa niż 0,1% mieszkańców terenu objętego pulą budżetu obywatelskiego, w którym zgłaszany jest projekt; 3) zasady oceny zgłoszonych projektów co do ich zgodności z prawem, wykonalności technicznej, spełniania przez nie wymogów formalnych oraz tryb odwołania od decyzji o niedopuszczeniu projektu do głosowania; 4) zasady przeprowadzania głosowania, ustalania wyników i podawania ich do publicznej wiadomości, zaś zasady te musza spełniać kryterium równości i bezpośredniości głosowania. Podjęta uchwała jest aktem prawa miejscowego regulującym w sposób generalny i abstrakcyjny prawa bliżej nieokreślonej liczny mieszkańców gminy w sposób zgodny z regułami prawidłowej legislacji.