Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 12 września 2019 r., sygn. II SA/Sz 456/19

Drogi publiczne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Arkadiusz Windak Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj (spr.) Protokolant starszy sekretarz sądowy Agnieszka Klimek po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 12 września 2019 r. sprawy ze skargi Syndyka masy upadłości [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie przywrócenia pasa drogowego do stanu poprzedniego oddala skargę.

Uzasadnienie

1. Prezydent Miasta S. decyzją z dnia [...] r.

nr [...] orzekł o przywróceniu pasa drogowego ulicy [...] (działka nr [...] "dr" z obrębu [...]) do stanu poprzedniego poprzez usunięcie przez syndyka masy upadłości P. F. "K.-C." spółki z o.o. z siedzibą w T. kasetonów po zdemontowanych reklamach umieszczonych na ścianie budynku o łącznej powierzchni 3,84 m2, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. W uzasadnieniu wydanego rozstrzygnięcia organ wyjaśnił, że P. F. K.-C. sp. z o.o. dysponowało pasem drogowym na podstawie decyzji Prezydenta Miasta S. nr [...] w okresie od [...] r. do [...] r. Kontrola pasa drogowego przeprowadzona przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w S. w dniach [...] r., [...] r., [...] r., i [...] r. wykazała funkcjonowanie w pasie drogowym kasetonów po zdemontowanych reklamach o łącznej powierzchni 3,84 m2. Pismem z dnia [...] r. wszczęte zostało z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie przywrócenia pasa drogowego do stanu poprzedniego poprzez usunięcie dwóch kasetonów, a w dniu [...] r. przeprowadzono dowód z oględzin przedmiotowego zajęcia. Oględziny wykazały funkcjonowanie dwóch kasetonów po zdemontowanych reklamach o łącznej powierzchni 3,84m2, brał w nich udział pełnomocnik syndyka masy upadłości Spółki. W takiej sytuacji zarządca drogi, na podstawie art. 36 ustawy o drogach publicznych zobowiązany jest orzec w drodze decyzji o przywróceniu pasa drogowego do stanu poprzedniego. Wprawdzie reklamy umieszczone na podstawie zezwolenia przez Spółkę w pasie drogowym zostały usunięte i nie eksponują już informacji wizualnych, ale nadal naruszają przestrzeń pasa. Nie należy ich jednak traktować jako reklamy, ale jako urządzenia, przedmioty lub materiały, do których odnosi się przepis art. 39 ust. 1 pkt 1 ustawy o drogach publicznych. Wygaśnięcie zezwolenia nakłada na właściciela reklamy obowiązek jej usunięcia wraz z jej elementami konstrukcyjnymi. Zgodnie bowiem z definicją zawartą w art. 4 pkt 1 i 23 ustawy o drogach publicznych reklama to umieszczone w polu widzenia użytkownika drogi tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe w rozumieniu art. 2 pkt 16b i 16c ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1073 i 1566 oraz z 2018 r. poz. 1496 i 1544), a także każdy inny nośnik informacji wizualnej, wraz z jej elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, niebędący znakiem drogowym, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1260, z późn. zm.), ustawionym przez gminę znakiem informującym o obiektach zlokalizowanych przy drodze, w tym obiektach użyteczności publicznej, znakiem informującym o formie ochrony zabytków lub tablicą informacyjną o nazwie formy ochrony przyrody w rozumieniu art. 115 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2018 r. poz. 1614).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00