Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 13 czerwca 2019 r., sygn. I SA/Rz 251/19

Interpretacje podatkowe; Podatek od towarów i usług

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S.WSA Piotr Popek /spr./, Sędzia WSA Grzegorz Panek, Asesor WSA Jacek Boratyn, Protokolant sekr. sąd. Anna Kotowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 czerwca 2019 r. sprawy ze skargi Gminy R. na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] lutego 2019 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżoną interpretację, 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz skarżącej Gminy R. kwotę 680 (sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Gmina R. (dalej: Gmina/wnioskodawca/skarżąca) zwróciła się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania indywidualnego sposobu określenia proporcji.

Przedstawiając zaistniały stan faktyczny i zdarzenie przyszłe Gmina podała, że jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm. - dalej: ustawa o VAT). Jest jednostką samorządu terytorialnego wykonującą zadania własne samodzielnie lub poprzez jednostki organizacyjne (jednostki budżetowe, urząd gminy). Ponosi i może ponosić w przyszłości wydatki na pozostającą w jej władaniu (urzędu gminy) infrastrukturę wodociągową i kanalizacyjną oraz wydatki bieżące związane m.in. z jej remontami i utrzymaniem, które mogą być finansowane ze środków własnych lub pozyskanych ze źródeł zewnętrznych. Będą one dokumentowane wystawianymi na Gminę fakturami. Infrastruktura nie jest i nie będzie przedmiotem nieodpłatnego udostępnienia ani dzierżawy. Ponoszone wydatki służą realizacji zadań własnych w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty obejmujących sprawy wodociągów i kanalizacji. Świadczy m.in. odpłatne usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców, przedsiębiorców i instytucji z terenu Gminy (odbiorców zewnętrznych), które to czynności stanowią w jej ocenie działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT. Świadczy też odpłatne usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków na rzecz jednostek budżetowych (odbiorców wewnętrznych), które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jako czynności o charakterze wewnętrznym. Infrastruktura służy i może służyć również ogólnej działalności jednostek budżetowych, a więc do celów innych niż działalność gospodarcza. Infrastruktura służy też dostawie wody i odprowadzaniu ścieków do/z budynku urzędu gminy. Ponieważ funkcjonowanie urzędu związane jest z całokształtem działalności Gminy należy uznać, że dostawa wody i odprowadzanie ścieków do/z urzędu może służyć pośrednio sprzedaży Gminy realizowanej przez jednostki budżetowe oraz urząd gminy, a więc dostawa wody i odprowadzanie ścieków mają związek z realizowaną przez Gminę działalnością gospodarczą oraz działalnością inną niż działalność gospodarcza (wydatki mieszane). Nie zawsze możliwe będzie jednak bezpośrednie przyporządkowanie poszczególnych wydatków do konkretnych rodzajów prowadzonej działalności. W takiej sytuacji powinno jej przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki (mieszane) z zastosowaniem tzw. prewspółczynnika VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Gmina posiada aparaturę, która umożliwia dokładne wskazanie liczby metrów sześciennych dostarczonej wody i odebranych ścieków od poszczególnych odbiorców. Tak więc w stosunku do wydatków mieszanych podlegająca odliczeniu kwota podatku VAT powinna być skalkulowana z uwzględnieniem procentowego udziału wody dostarczonej i ścieków odprowadzonych na rzecz odbiorców zewnętrznych i wewnętrznych, a w odniesieniu do tych ostatnich także z uwzględnieniem wartości prewspółczynnika oraz współczynnika obliczonych odrębnie dla każdego odbiorcy wewnętrznego w oparciu o zasady ogólne wynikające z ustawy VAT oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz.U. z 2015 poz. 2193, dalej: rozporządzenie Ministra Finansów), według zaproponowanego we wniosku wzoru. W odniesieniu do wydatków mieszanych zastosowanie klucza odliczenia opartego na pomiarze metrów sześciennych dostarczonej wody i odebranych ścieków uwzględnia specyfikę prowadzonej działalności i rzeczywiste wykorzystywanie infrastruktury, o której mowa w art. 86 ust. 2h ustawy o VAT. Uwzględnienie zaś w kalkulacji prewspółczynnika i współczynnika obliczonego dla poszczególnych odbiorców wewnętrznych umożliwi ustalenie, w jakim stopniu dostawa wody i odbieranie ścieków pośrednio wiąże się z wykonywaniem przez odbiorców wewnętrznych czynności opodatkowanych, zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu. Metoda określona w rozporządzeniu Ministra Finansów wydanym na podstawie art. 86 ust. 22 ustawy o VAT VAT nie jest bowiem zdaniem Gminy reprezentatywna i nie odzwierciedla właściwie skali wykorzystania do celów działalności gospodarczej Gminy zakupów (wydatków mieszanych) dotyczących infrastruktury.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00