Orzeczenie
Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 27 lutego 2019 r., sygn. I SA/Wr 1227/18
Podatek od towarów i usług
Dnia 27 lutego 2019 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Piotr Kieres (sprawozdawca), Sędziowie: sędzia WSA Anetta Makowska-Hrycyk, sędzia WSA Kamila Paszowska-Wojnar, Protokolant: Michał Melnyczenko, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 27 lutego 2019 r. sprawy ze skargi A. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] października 2018 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną w całości; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Strony skarżącej kwotę: 680,00 zł (sześćset osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi jest interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej jako Organ interpretujący, DKIS) z [...] października 2018 r. nr [...] udzielona w odpowiedzi na pytanie Gminy W. (dalej jako: Gmina, Podatnik, Wnioskodawca, Skarżąca, Strona skarżąca) odnoszące się do przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego jak i zdarzenia przyszłego w przedmiocie podatku od towarów i usług (dalej również jako VAT), w zakresie rozliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawca wskazał, że w Jego strukturze organizacyjnej znajdują się jednostki budżetowe (dalej jako: jednostki) oraz samorządowy zakład budżetowy (dalej jako: zakład). Gmina jest właścicielem infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, która jest przez Nią wykorzystywana poprzez zakład przede wszystkim w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie odpłatnego dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków. W 2017 r . Gmina oddała do użytkowania inwestycję - stację uzdatniania wody, a powstała w ramach inwestycji infrastruktura służy Gminie przede wszystkim w prowadzonej przez zakład działalności gospodarczej polegającej na dostawie wody. Czynności wykonywane przy pomocy infrastruktury w przeważającej mierze dotyczą odbiorców zewnętrznych tj.: mieszkańców Gminy, przedsiębiorców, instytucji zewnętrznych i realizowane są w oparciu o umowy cywilnoprawne, a Gmina rozlicza z tego tytułu podatek od towarów i usług - VAT należny. W stopniu marginalnym dostawa wody jest realizowana na potrzeby wewnętrzne tj. zużycie w jednostkach budżetowych, budynku urzędu Gminy, czy też remizach strażackich - z tytułu której Gmina nie rozlicza podatku od towarów i usług - VAT należnego i ta dostawa nie jest dokumentowane fakturami lecz innymi dokumentami. Gmina oprócz wydatków inwestycyjnych ponosi również wydatki związane z obsługą infrastruktury i jej utrzymaniem w należytym stanie tj. na remonty i konserwacje, które dokumentowane są otrzymanymi od usługodawców/dostawców stosownymi fakturami - VAT naliczony, ze wskazanym numer NIP Gminy. Wnioskodawca podkreślił, że w oparciu o nowoczesną aparaturę pomiarową jest w stanie określić ilość m3 dostarczanej na terenie Gminy wody w obu przypadkach tj. na rzecz podmiotów zewnętrznych (podlegające VAT) jak i na potrzeby własne (wewnętrzne niepodlegające VAT). Wydatki na infrastrukturę są ponoszone w ramach zadań własnych Gminy do których należy w szczególności zaspokajanie potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right