Orzeczenie
Wyrok WSA w Lublinie z dnia 23 listopada 2018 r., sygn. I SA/Lu 673/18
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Niezgoda Sędziowie WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca), WSA Krystyna Czajecka-Szpringer Protokolant Sekretarz sądowy Ewelina Piskorek po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 23 listopada 2018 r. sprawy ze skargi G. L. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] lipca 2018 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w B. na rzecz G. L. kwotę [...]zł (sześćset osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
W zaskarżonej interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (organ) przyjął, że stanowisko G. L. (gmina) w zakresie:
- braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT) całokształtu czynności związanych z realizacją programu międzynarodowej matury,
- braku opodatkowania VAT czynności, za które pobierane są opłaty od rodziców dzieci uczących się w programie międzynarodowej matury,
- zwolnienia od VAT zakupu usług, za które ponoszone są przez szkołę roczne opłaty członkowskie oraz opłaty za rejestrację uczniów na sesję egzaminacyjną,
- zwolnienia od VAT zakupu usług dotyczących udziału w konferencjach i szkoleniach
- jest nieprawidłowe.
Natomiast w kwestiach:
- zwolnienia od VAT czynności, za które pobierane są opłaty od rodziców dzieci uczących się w programie międzynarodowej matury,
- zwolnienia od VAT zakupu usług dostępu do platformy edukacyjnej w zakresie języka angielskiego
- jest prawidłowe.
Uzasadniając powyższe zapatrywanie prawne organ wyjaśnił, że gmina, ubiegając się o wydanie interpretacji indywidualnej, po uzupełnieniu swojego wniosku, przedstawiła okoliczności, w których posiada status podatnika VAT czynnego. Jako jednostka samorządu terytorialnego legitymuje się osobowością prawną, nadaną ustawowo przez art. 165 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U.1997.78.483 ze zm.) oraz art. 2 ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U.2017.1875 - u.s.g.). Zadania własne gminy określone są w art. 7 u.s.g., który obejmuje swoim zakresem między innymi edukację publiczną (ust. 1 pkt 8). Ponadto zgodnie z art. 91 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz.U.2017.1868 ze zm. - u.s.p.) prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców, a więc gmina jest jednocześnie miastem na prawach powiatu i ma obowiązek realizować zadania powiatu wymienione w art. 4 u.s.p. W myśl art. 163 Konstytucji RP samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne, które nie są zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych. Natomiast art. 166 ust. 1 Konstytucji RP mówi o tym, że zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadania własne. Stosownie do art. 9 pkt 2 ustawy o finansach publicznych (Dz.U.2017.2077 ze zm. - u.f.p.) sektor finansów publicznych tworzą m.in. jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki budżetowe. Jednostkami budżetowymi, o czym stanowi art. 11 u.f.p., są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego, działające na podstawie statutu określającego w szczególności ich nazwę, siedzibę i przedmiot działalności.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right