Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 14 listopada 2018 r., sygn. II SA/Go 720/18

Transport

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp. w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Michał Ruszyński Sędziowie Sędzia WSA Grażyna Staniszewska (spr.) Asesor WSA Jarosław Piątek Protokolant referent stażysta Katarzyna Grycuk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 listopada 2018 r. sprawy ze skargi M.P. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz skarżącego M.P. kwotę 234 (dwieście trzydzieści cztery) złote tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] kwietnia 2018 r. nr [...], wydaną na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 2200), Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego nałożył na M.P. karę pieniężną w łącznej wysokości 5850 zł za naruszenia przepisów ustawy o transporcie drogowym polegające na:

- nierejestrowaniu za pomocą urządzenia rejestrującego lub cyfrowego urządzenia rejestrującego na wykresówce lub karcie kierowcy wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności i przebytej drogi (kara w wysokości 5000 zł),

- przekroczeniu maksymalnego czasu prowadzenia bez przerwy o czas powyżej 15 minut do 30 minut oraz za każde następne rozpoczęte 30 minut (kara w wysokości 350 zł),

- skróceniu dziennego czasu odpoczynku o czas powyżej 15 minut do jednej godziny oraz za każdą następną rozpoczętą godzinę (kara w wysokości 500 zł).

W uzasadnieniu organ wskazał, że w dniu [...] listopada 2017r. w miejscowości [...] Inspekcja Transportu Drogowego zatrzymała do kontroli kierowcę M.S., który kierował pojazdem członowym składającym się z ciągnika samochodowego marki [...] o nr rej. [...] wraz z naczepą ciężarową marki [...] nr rej. [...], wykonując transport drogowy na rzecz przedsiębiorcy M.P.. Transport drogowy wykonywany był na podstawie wypisu z licencji nr [...] na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy. W trakcie kontroli, na podstawie analizy danych zarejestrowanych w pamięci tachografu oraz danych zarejestrowanych na cyfrowej karcie kierowcy ustalono, że w dniu [...] listopada 2017 r. kierowca od godz. 01:28 do godz. 01:34, od godz. 02:22 do godz. 02:24 oraz od godz. 09:14 do godz. 09:29 wykonywał pracę na stanowisku kierowcy i kierował kontrolowanym pojazdem członowym nie rejestrując swoich aktywności na karcie kierowcy. W trakcie przesłuchania kierowca zeznał, że swoją kartę kierowcy wylogował z tachografu zainstalowanego w kontrolowanym ciągniku samochodowym o godz. 00:09, po dojechaniu z miejsca poprzedniego rozładunku towaru w [...] do miejsca kolejnego załadunku towaru w [...] w siedzibie przedsiębiorstwa F S.A. ul. [...]. Następnie na terenie ww. przedsiębiorstwa od godz. 01:28 do godz. 01:34 oraz od godz. 02:22 do godz. 02:24 na polecenie pracownika załadowcy wykonywał podjazd pod magazyn załadowcy w celu umożliwienia mu załadunku towaru. Następnie odbierał odpoczynek dzienny i od godz. 09:14 rozpoczął pracę na stanowisku kierowcy wyruszając kontrolowanym pojazdem w trasę do [...] i nie rejestrując swoich aktywności na karcie kierowcy umieszczonej w tachografie. Chciał zalogować ją do tachografu dopiero po pewnym czasie, mając pewność, iż upłynął już czas, w jakim musiał odebrać odpoczynek dzienny. Ponadto kierowca podał, że w całym okresie objętym kontrolą drogową popełnił jeszcze co najmniej kilkukrotnie podobne naruszenie nierejestrowania aktywności na karcie umieszczonej w tachografie, za zgodą i wiedzą spedytora współpracującego z kontrolowanym przedsiębiorcą, zarówno na terenie przedsiębiorstw gdzie dokonywał załadunków lub rozładunków towaru, jak i na i drogach publicznych. Naruszenia te popełniał z powodu nieprawidłowej organizacji zleceń transportowych przez spedytora na trasach [...] oraz [...]. Podał też, że nie pamięta, czy został przeszkolony przez przedsiębiorcę z zakresu obowiązujących go przepisów dotyczących czasu pracy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00