Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 15 listopada 2018 r., sygn. I SA/Gl 772/18

Podatek od nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Machcińska, Sędzia NSA Eugeniusz Christ (spr.), Sędzia WSA Krzysztof Kandut, Protokolant Katarzyna Czabaj, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 listopada 2018 r. sprawy ze skargi A S.A. w S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2015 r. oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] nr [...], wydaną na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. 2017. 201 ze zm.), po rozpatrzeniu odwołania A S.A. w S., dalej Spółka lub strona, od decyzji Prezydenta Miasta S., dalej organ podatkowy, z dnia [...] nr [...] w sprawie:

1) odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za rok 2015 w kwocie [...] zł,

2) stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za rok 2015 w kwocie [...] zł,

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Katowicach (dalej Kolegium lub SKO) utrzymało w mocy decyzję organu podatkowego.

Uzasadniając rozstrzygnięcie SKO podało, że w odwołaniu od decyzji organu podatkowego Spółka zarzuciła naruszenie art. 1a ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. 2010. 95. 613 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2015 r. (dalej ustawa podatkowa) oraz art. 122 w zw. z art. 187 § 1 i art. 191 O.p.

Kolegium wskazało, że strona wystąpiła do organu podatkowego z wnioskiem o stwierdzenie spornej nadpłaty dołączając korektę deklaracji, w której kwotę tej nadpłaty wykazała podnosząc, że w latach 2011-2012 otrzymała dwie decyzje administracyjne, na podstawie których za zakończoną uznana została rekultywacja gruntów o łącznej powierzchni [...] ha na terenie dawnego wyrobiska piaskowego, w obrębie działek znajdujących się w jej posiadaniu w latach 2012-2015. Zdaniem Spółki, nie mogła ona wykorzystywać tych gruntów do prowadzonej wcześniej działalności gospodarczej tj. wydobywania piasku. Podkreśliła, że w okresie od momentu zakończenia ich rekultywacji do dnia sprzedaży bądź też zmiany przepisów ustawy podatkowej (tj. do dnia 31 grudnia 2015 r.), grunty te powinny podlegać opodatkowaniu przedmiotowym podatkiem jak dla gruntów pozostałych. Spółka znajduje się w posiadaniu działki nr [...] o powierzchni [...]m² oraz działki nr [...] o powierzchni [...] m² , które w latach 2012-2017 były przez nią wykorzystywane jako związane z działalnością gospodarczą. Fragment działki nr [...] o powierzchni [...] m² jest sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne (PS VI). Część działki o powierzchni [...] m² wskazana na załączonej do wniosku mapie fragmentu działki nr [...] niewykorzystanego na działalność gospodarczą nie jest, zdaniem Spółki, w jakikolwiek sposób wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast działka [...] jest w całości sklasyfikowana w ewidencji gruntów i budynków jako nieużytki (N) i również nie jest zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej. Spółka jest w posiadaniu działek gruntu o nr [...] o powierzchni [...]m² , [...] o powierzchni [...] m², [...] o powierzchni [...] m², sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków, jako grunty pod wodami powierzchniowymi płynącymi (Wp). Strona wskazała, że w latach 2012-2017 wykazywała grunty jako związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Zdaniem strony, grunty o łącznej powierzchni [...] m² (działka nr [...] deklarowana przez Spółkę jako działka o powierzchni[...] m²) sklasyfikowana w ewidencji gruntów i budynków jako wody powierzchniowe płynące podlegały w latach 2012-2017 wyłączeniu z opodatkowania. Dodała, że w tych latach wykazywała do opodatkowania drogi technologiczne, które stanowiły nietrwałe utwardzenie terenu wykonane z kruszywa własnej produkcji i nie posiadające infrastruktury drogowej. Utwardzenie tego terenu nie posiada cech właściwych dla budowli tym samym Spółka zawyżyła podstawę opodatkowania od stycznia 2012 r. do lutego 2017 r. o kwoty [...] zł, natomiast w okresie od marca do grudnia 2017 r. o [...] zł. Strona skorygowała także omyłkowo zaniżoną podstawę opodatkowania gruntów związanych z działalnością gospodarczą o powierzchni [...] m² oraz zawyżyła tę podstawę o okresie od stycznia 2012 r. do kwietnia 2015 r. o [...]m², a w okresie od października 2015 r. do grudnia 2017 r. o [...]m².

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00