Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 26 września 2018 r., sygn. I SA/Wr 681/18

Podatek od nieruchomości; Interpretacje podatkowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anetta Makowska-Hrycyk (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Kamila Paszowska-Wojnar, Sędzia WSA Aleksandra Sędkowska, Protokolant starszy sekretarz sądowy Barbara Głowaczewska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 26 września 2018 r. sprawy ze skargi A sp. z o.o. z siedzibą w C. na interpretację indywidualną Wójta Gminy W. z dnia [...] kwietnia 2018 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości I. uchyla zaskarżoną interpretację, II. zasądza od Wójta Gminy W. na rzecz A spółki z o.o. z siedzibą w C. kwotę 457 zł ( czterysta pięćdziesiąt siedem złotych ) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi jest interpretacja indywidualna Wójta Gminy W. (dalej również: organ podatkowy) z dnia [...] kwietnia 2018 r. nr [...], wydana na wniosek A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w C. (dalej: Spółka, Skarżąca) w przedmiocie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od nieruchomości infrastruktury kolejowej (bocznicy kolejowej).

Opisując we wniosku stan faktyczny Spółka wskazała, że podstawowymi przedmiotem jej działalności jest wydobywanie żwiru i piasku. Z tego względu w celu zagwarantowania sprawnego transportu różnego rodzaju wydobywanych kruszyw Spółka przy B posiada bocznicę kolejową [...], odgałęziającą się w stacji O. od toru nr [...] rozjazdem nr [...] w km [...] linii kolejowej nr [...] M. - Ż., zarządzanej przez C S.A. Na terenie Gminy W. znajduje się część infrastruktury, składającej się na bocznicę kolejową. Bocznicę kolejową tworzą linie kolejowe normalnotorowe, tj. o szerokości torów 1435 mm, które nie są wykorzystywane do przewozu osób. W skład tej bocznicy kolejowej, w szczególności wchodzi układ torowy bocznicy. Spółka zawarła z licencjonowanym przewoźnikiem kolejowym umowę bocznicową, określającą warunki eksploatacji wskazanej bocznicy kolejowej. Licencjonowany przewoźnik kolejowy obsługuje tę bocznicę kolejową poprzez podstawianie/odbieranie składów próżnych oraz ładownych wagonów na/z punktu zdawczo - odbiorczego zlokalizowanego na obszarze bocznicy Spółki. W konsekwencji ruch kolejowy pomiędzy stacją O. a punktem zdawczo-odbiorczym na bocznicy może wykonywać jedynie licencjonowany przewoźnik kolejowy. Natomiast przemieszczenie wagonów z rozmontowanych pociągów z punktu zdawczo-odbiorczego na punkty ładunkowe znajdujące się poza torami zdawczo-odbiorczymi, może być dokonywane przez Spółkę lub przez przewoźnika kolejowego, który uczestniczy w załadunku wagonów. Dodatkowo w celu ustalenia zasad i organizacji bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego na bocznicy opracowano regulamin pracy bocznicy kolejowej B. Wskazany regulamin został uzgodniony z Zarządcą Infrastruktury Kolejowej C S.A., za pośrednictwem którego bocznica kolejowa Spółki została połączona z siecią kolejową C S.A. Spółka posiada również świadectwo bezpieczeństwa wydane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego potwierdzające zdolność bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego i wykonywania przewozów kolejowych na bocznicy. Bocznica kolejowa w części zlokalizowanej na terenie Gminy W. jest położona na działce ewidencyjnej oznaczonej w ewidencji gruntów jako "Tk - tereny kolejowe". Jednocześnie na przedmiotowej działce znajdują się również inne budynki lub budowle niezwiązane z infrastrukturą kolejową. Spółka zamierza wykorzystywać bocznicę kolejową w opisany powyżej sposób w przyszłości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00