Od którego momentu drogi dojazdowe do terenów kolejowych zaliczają się do infrastruktury kolejowej dla potrzeb zwolnienia w podatku od nieruchomości
PYTANIE
Od którego momentu drogi dojazdowe do terenów kolejowych zaliczają się do infrastruktury kolejowej, w wyniku czego drogi te podlegają zwolnieniu z podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a? Spółka niebędąca przewoźnikiem kolejowym zwróciła się z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty z tytułu opodatkowania podatkiem od nieruchomości w części dotyczącej budowli - wszystkich posiadanych na terenie zakładu dróg wewnątrzzakładowych, z wyłączeniem zatok parkingowych. Zdaniem spółki drogi te wchodzą w skład infrastruktury kolejowej (pkt. 7 załącznika nr 1 do ustawy o transporcie kolejowym - tj. rampa towarowa wraz z drogami dowozu i odwozu towarów do dróg publicznych). Na terenie zakładu spółki oprócz budynków znajduje się m.in. bocznica kolejowa, plac składowy, którego celem jest ułatwienie rozładunku i załadunku towarów na wagony kolejowe, drogi wewnątrzzakładowe (wraz z zatokami parkingowymi) łączące rampę załadunkową z drogą publiczną prowadzącą do zakładu, a także działki ewidencyjne, na których znajdują się w/w obiekty. Spółka zawarła umowę z PKP Cargo S.A. na udostępnienie Bocznicy kolejowej przewoźnikowi kolejowemu. W/w posiada licencje na wykonywanie przewozów kolejowych. Jednym z elementów wchodzących w skład infrastruktury kolejowej znajdującej się na terenie zakładu spółki, jest rampa załadunkowa, do której prowadzą drogi dowozu i odwozu towarów do dróg publicznych, które to drogi były dotychczas traktowane jako budowle i wykazywane były do opodatkowania. W ocenie spółki wszystkie drogi wewnątrzzakładowe również wchodzą w skład infrastruktury kolejowej. Drogi te przebiegają przez znaczną część zakładu, a swój początek mają w miejscu wjazdu na teren spółki z drogi publicznej. Drogi wewnątrzzakładowe wprawdzie pozwalają dotrzeć do obiektów infrastruktury kolejowej posiadanych przez spółkę, w tym rampy załadunkowej, jednak drogi te służą również innym celom. Na drogach tych poruszają się również pracownicy zakładu, kontrahenci spółki, którzy dowożą towar z zewnątrz i wywożą go ciężkim sprzętem (samochodami ciężarowymi) z magazynów czy placu składowego do miejsca jego przeznaczenia. Drogami tymi poruszają się również inne samochody, które np. dowoziły materiały budowlane dla celów budowy nowych hal, a więc ww. drogi wewnątrzzakładowe są również wykorzystywane przez spółkę w innym celu, aniżeli infrastruktura kolejowa.