Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 9 kwietnia 2018 r., sygn. IV SA/Gl 1237/17

Pomoc społeczna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Tadeusz Michalik, Sędziowie Sędzia WSA Beata Kozicka, Sędzia NSA Szczepan Prax (spr.), Protokolant Katarzyna Lisiecka-Mitula, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 marca 2018 r. sprawy ze skargi Gminy Koszarawa na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 20 października 2017 r. nr NPII.4131.1.570.2017 w przedmiocie szczegółowych warunków przyznawania odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania oddala skargę.

Uzasadnienie

Uchwałą z dnia [...] r. Rada Gminy K. określiła szczegółowe warunki przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowe warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również tryb ich pobierania. Warunki te zamieszczono w załączniku do uchwały.

Zaskarżonym rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewoda Śląski w trybie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2017 r., poz. 1875) stwierdził nieważność powyższej uchwały, jako sprzecznej z art. 50 ust. 6 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (j.t. Dz. U. z 2016 r., poz. 930 ze zm.) oraz z art. 2 Konstytucji RP.

W pierwszej kolejności organ nadzoru wskazał, że wymieniony art. 50 ust. 6 zakłada odrębne określenie warunków uzasadniających całkowite zwolnienie z opłat i odrębne określenie tych warunków przy częściowym zwolnieniu, podczas gdy § 5 ust. 2 załącznika do uchwały uregulował te kwestie łącznie. Regulacja ta nie jest przy tym wyczerpująca, gdyż posługuje się pojęciem "w szczególnie uzasadnionych (...) sytuacjach". Ponadto w § 5 ust. 3 załącznika postanowiono, że zwolnienie z opłat przysługuje na czas określony, nie dłuższy niż 6 miesięcy w roku kalendarzowym, czym - zdaniem Wojewody - wykroczono poza delegację z cyt. art. 50 ust. 6. Z tego punktu widzenia zakwestionował on także regulację z § 1 ust. 1 załącznika do uchwały, wskazującą na krąg uprawnionych do usług opiekuńczych. Natomiast postanowienia z § 1 ust. 3-5 uznał za niedopuszczalną modyfikację przepisów art. 50 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00