Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 28 marca 2018 r., sygn. I SA/Gl 1294/17
Podatek od nieruchomości; Interpretacje podatkowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Kozłowska, Sędziowie WSA Bożena Pindel (spr.), Anna Tyszkiewicz-Ziętek, Protokolant Katarzyna Czabaj, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 marca 2018 r. sprawy ze skargi A S.A. w C. na interpretację Prezydenta Miasta Dąbrowa Górnicza z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości 1) uchyla zaskarżoną interpretację, 2) zasądza od Prezydenta Miasta Dąbrowa Górnicza na rzecz strony skarżącej kwotę 457 (czterysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi A S.A. w C. (dalej także jako: "wnioskodawca", "Spółka" lub "strona skarżąca") jest interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego z [...] nr [...] wydana przez Prezydenta Miasta Dąbrowa Górnicza (dalej w skrócie: "organ interpretacyjny" lub "Prezydent").
We wniosku o wydanie interpretacji wnioskodawczyni przedstawiła następujący stan faktyczny:
Podstawowym przedmiotem działalności Spółki w ramach B w D. jest produkcja cementu. Z tego względu w celu zagwarantowania sprawnego transportu różnego rodzaju wyprodukowanych towarów oraz materiałów przeznaczonych do procesu produkcji Spółka przy B posiada bocznicę kolejową A S.A. B w D., odgałęziającą się rozjazdem nr [...] od toru nr [...] od bocznicy kolejowej C S.A. D. eksploatowanej przez D Sp. z o.o. Z kolei bocznica kolejowa C S.A. D. odgałęzia się od linii kolejowej nr [...] - [...] E S.A. oraz linii kolejowej nr [...] [...]-[...] E S.A. Bocznicę kolejową tworzą linie kolejowe normalnotorowe, tj. o szerokości torów 1435 mm, które nie są wykorzystywane do przewozu osób. W skład bocznicy kolejowej Spółki w szczególności wchodzą tory kolejowe oraz ich oświetlenie. Natomiast punkt zdawczoodbiorczy bocznicy A S.A. B w D. znajduje się na punkcie zdawczo-odbiorczym bocznicy kolejowej C S.A. D., usytuowanym na stacji D. Z uwagi na brak bezpośredniego połączenia bocznicy kolejowej Spółki z linią kolejową w celu zagwarantowania bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego na bocznicy A S.A. B w D. oraz na bocznicy sąsiadującej przejazdów pomiędzy punktem zdawczo-odbiorczym a obiema bocznicami dokonuje jeden licencjonowany przewoźnik kolejowy - spółka D. D wykonuje zatem ruch pojazdów trakcyjnych na bocznicy kolejowej Spółki w zakresie wywozu towarów produkowanych przez Spółkę oraz przywozu materiałów niezbędnych w procesie produkcji, w tym celu może korzystać z całego układu torowego bocznicy. Użytkownikiem bocznicy kolejowej jest spółka F, dokonująca innych czynności związanych z transportem kolejowym zrealizowanym za pomocą bocznicy kolejowej A S.A. B w D. F posiada certyfikat bezpieczeństwa, wydany przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego oraz jako użytkownik bocznicy uzyskał od Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego świadectwo bezpieczeństwa. Dokumenty te potwierdzają zdolność bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego i wykonywania przewozów kolejowych na bocznicy. Dodatkowo w celu ustalenia zasad i organizacji bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego na bocznicy opracowano Regulamin pracy bocznicy kolejowej A S.A. B w D. Wskazany regulamin został uzgodniony z Zarządcą Infrastruktury kolejowej E S.A., za pośrednictwem którego bocznica kolejowa Spółki została połączona z siecią kolejową E S.A. Wnioskodawca podkreślił dalej, że bocznica kolejowa A S.A. B w D. jest położona na działkach ewidencyjnych oznaczonych przykładowo jako Ba - tereny przemysłowe. Grunty zajęte bezpośrednio przez elementy infrastruktury kolejowej zajmują do kilkunastu procent całej powierzchni działki ewidencyjnej. Działka jest zajęta również przez inne budynki lub budowle niezwiązane z infrastrukturą kolejową.