Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 2 lutego 2018 r., sygn. IV SA/Wr 816/17

Oświata

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Kamieniecka Sędziowie Sędzia WSA Gabriel Węgrzyn (spr.) Sędzia WSA Wanda Wiatkowska - Ilków Protokolant starszy inspektor sądowy Jolanta Pociejowska po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 2 lutego 2018 r. sprawy ze skargi Powiatu Jaworskiego na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 9 listopada 2017 r. nr NK-N.4131.174.2.2017.NB w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego oraz ustalenie sieci szkół ponadpodstawowych i specjalnych na terenie powiatu oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Zaskarżonym rozstrzygnięciem nadzorczym z 10 XI 2017 r. (nr NK.N.4131.174.2.2017.NB) Wojewoda Dolnośląski (dalej "organ nadzoru") stwierdził nieważność uchwały nr XXXVII/169/17 Rady Powiatu w Jaworze (dalej "skarżąca") z 28 IX 2017 r. zmieniającej uchwałę w sprawie dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego wprowadzonego ustawą - Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci szkół ponadpodstawowych i specjalnych terenie powiatu jaworskiego.

W motywach rozstrzygnięcia organ nadzoru wyjaśnił, że problemowa uchwała została podjęta na podstawie art. 219, i związku z art. 217 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60) - dalej jako "ustawa". Z powołanych przepisów wynika, że podejmując tego rodzaju uchwałę, analogicznie jak w przypadku uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół, organ stanowiący zobowiązany był uprzednio uchwalić projekt nowelizacji i uzyskać pozytywną opinię Dolnośląskiego Kuratora Oświaty odnośnie do jej treści, a następnie pojąć uchwałę w sprawie nowelizacji. Jak zaś wynika z ustalonego w toku postępowania nadzorczego stanu faktycznego, Przewodniczący Rady Powiatu w Jaworze dwukrotnie wystąpił do Dolnośląskiego Kuratora Oświaty o zaopiniowanie uchwały dotyczącej projektu (uchwała nr XXXIV/154/17 z dnia 29 VI 2017 r.), jednak Kurator odmówił jego zaopiniowania. Mimo to, skarżąca w sposób nieuprawniony uznała projekt uchwały za pozytywnie zaopiniowany i podjęła ostatecznie uchwałę w sprawie nowelizacji (uchwała nr XXXVII/169/17 z dnia 28 IX 2017 r.). W ocenie organu nadzoru w takich okolicznościach faktycznych należało uznać, że uchwałę podjęto z istotnym naruszeniem prawa, to jest art. 217 ust. 1 i 2 w zw. z art. 219 ustawy, tak więc konieczne było stwierdzenie jej nieważności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00