Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 11 października 2017 r., sygn. I SA/Gd 957/17

Podatek od nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Irena Wesołowska, Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Przasnyski (spr.), Sędzia WSA Ewa Wojtynowska, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Beata Jarecka, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 11 października 2017 r. sprawy ze skargi J.G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 16 grudnia 2016 r. nr [..] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2015 rok oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia 16 grudnia 2016 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze, po rozpatrzeniu odwołania J. G. utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy z dnia 27 czerwca 2016 r. w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2015 r.

Decyzja organu odwoławczego zapadła na tle następującego stanu faktycznego:

Na podstawie umowy z dnia 13 stycznia 2007r. (akt notarialny nr [...]) podatnik nabył od likwidatora Gminnej Spółdzielni "A" w C. działkę nr [...], położoną w miejscowości S. o pow. 500m2, na której posadowiony jest budynek młyna.

Decyzją z dnia 26 października 2015 r. Wójt Gminy ustalił wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2015 r. w kwocie 4.124 zł. Organ przyjął, że budynek młyna nie podlega zwolnieniu z podatku od nieruchomości, ponieważ nie jest wykorzystywany do prowadzenia działalności leśnej.

Wskutek wniesionego odwołania Samorządowe Kolegium Odwoławcze, decyzją z dnia 28 stycznia 2016r. uchyliło w całości decyzję organu I instancji i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji.

Jako zasadny uznano argument odwołania, że skoro to organ podatkowy wszczął z urzędu postępowanie podatkowe za 2015r., to na nim spoczywał obowiązek ustalenia stanu faktycznego sprawy w ww. roku podatkowym, a nie przyjmowanie danych pochodzących z ustaleń, dotyczących poprzednich lat podatkowych. Kolegium wskazało, że do wydania decyzji podatkowej za rok 2015 posłużyły jako dowody protokół z kontroli i protokół z oględzin, które sporządzono na początku 2012 r. Po wydaniu decyzji za poprzednie lata podatkowe, tj. 2013r. i 2014 r. nie przeprowadzono jakichkolwiek dowodów w celu ustalenia rzeczywistego stanu faktycznego sprawy, a akta sprawy nie zawierają żadnych dowodów zebranych w zakresie, dotyczącym roku podatkowego 2015. Kolegium podniosło, że nie posiada wiedzy, czy budynek stanowiący przedmiot opodatkowania nadal istniał w 2015r., a jeśli tak, to czy nadal spełnia definicję budynku, o którym stanowi art. 1a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz.U. z 2014 r. poz. 849 ze zm.), dalej jako u.p.o.l. Nie wynikało także z akt sprawy, czy rzeczywiście prowadzona była w ww. roku przez podatnika działalność leśna.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00