Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 5 września 2017 r., sygn. II SA/Łd 471/17

Drogi publiczne

 

Dnia 5 września 2017 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Barbara Rymaszewska, Sędziowie Sędzia WSA Renata Kubot-Szustowska, Sędzia NSA Anna Stępień (spr.), , Protokolant Sekretarz sądowy Aneta Panek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 września 2017 roku sprawy ze skargi A Spółki Akcyjnej w L. Oddział Ł. - T. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na lokalizację napowietrznej linii energetycznej oddala skargę. LS

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia [...]. nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w P. , po rozpatrzeniu odwołania Spóła Akcyjna A z siedzibą w L. , reprezentowanej przez radcę prawnego A.K,, utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy S. z dnia [...]. znak: [...].

Jak wynika z akt sprawy Wójt Gminy S. decyzją z dnia [...], podjętą w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy, działając na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1440 ze zm.) - dalej "u.d.p." oraz § 140 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. z 2016 r., poz. 124) - dalej "rozporządzenie", odmówił Spółce Akcyjnej A z siedzibą w L. wydania zezwolenia na zlokalizowanie napowietrznej linii energetycznej 0,4 kV w zakresie 12 stanowisk słupowych z umieszczonym nad nimi przewodem w pasie drogowym drogi gminnej (działka nr ewid. 424 obr. [...], gm. S. ) w celu zasilenia działki nr ewid. 172/2, obr. [...].

W uzasadnieniu decyzji organ I instancji opisał przebieg całego postępowania wskazując między innymi, iż w ponownym postępowaniu w dniu 4 stycznia 2017 r. przeprowadzono dowód w postaci oględzin miejsca lokalizacji budowy linii napowietrznej energetycznej. Na tę okoliczność spisano protokół i sporządzono dokumentację fotograficzną. Zdaniem organu I instancji żerdzie strunobetonowe zostały posadowione w pasie drogowym na podstawie prawomocnego pozwolenia na budowę. Inwestor ubiegał się o pozwolenie na podstawie decyzji na lokalizację w pasie drogowym urządzenia niezwiązanego z gospodarką drogową - budowa przyłącza kablowego 0,4 kV w celu zasilenia działki nr 172/2 obręb [...] (decyzja znak: [...] z dnia [...]oraz decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego nr [...] z dnia [...] Jako przesłankę do odmowy zezwolenia na lokalizację organ uznał zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Lokalizacje planowanych stanowisk słupowych znajdują się zbyt blisko krawędzi jezdni asfaltowej i stwarzają realne zagrożenie dla ruchu drogowego o umiarkowanym natężeniu. Taka lokalizacja uniemożliwia chociażby skorzystanie w bezpieczny sposób z pobocza, które na skutek lokalizacji słupów nie nadaje się do wykorzystania, co zostało przedstawione w dokumentacji fotograficznej sporządzonej podczas oględzin w dniu 10 sierpnia 2016 r., na której widoczne jest mijanie się ciągnika z przyczepą z samochodem osobowym oraz ciągnika z przyczepą i śmieciarki. Z dokumentacji fotograficznej wynika, że słupy ustawione w tak bliskiej odległości od krawędzi jezdni stwarzają realne zagrożenie. Organ podkreślił, iż jest to droga położona w obszarach wiejskich. Stanowi ona niejednokrotnie dojazd do pól uprawnych, dlatego ruch pojazdów rolnych typu kombajn, ciągnik z bronami, czy też z glebogryzarką nie należy do rzadkości. W dniu 4 stycznia 2016 r. zostały przeprowadzone kolejne oględziny lokalizacji linii w warunkach zimowych (ze stosunkowo małą ilością śniegu), w trakcie których przeprowadzono symulację ruchu pojazdów po drodze. Do symulacji wykorzystano samochód osobowy marki Hyundai i ciągnik rolniczy z założonym pługiem śniegowym. Szerokość ciągnika z pługiem wynosi 2,44 m natomiast szerokość samochodu osobowego 2,05 m. Wizualizacja przeprowadzona podczas oględzin pokazała, że podczas wykonywania manewru wymijania bądź wyprzedzania wymusza od kierowcy zjechanie na pobocze i zbliżenie się znacznie do żerdzi strunobetonowych lub ogrodzeń znajdujących się po drugiej stronie drogi, co stanowi realne zagrożenie. Szerokość jezdni asfaltowej oscyluje w granicach 4 m, co uniemożliwia mijanie się dwóch pojazdów. Samochód osobowy biorący udział w wizualizacji poruszał się przy krawędzi jezdni asfaltowej, a pomimo to nie było możliwości przejazdu ciągnika z pługiem. Organ podkreślił, że pełnomocnik inwestora w odwołaniu mylnie wskazał, że projektowane słupy mają zastąpić już istniejące. Budowa nowej linii powiązana jest z rozbiórką starej, ale lokalizacja nowej linii ma nastąpić po drugiej stronie jezdni asfaltowej. Istniejące słupy drewniane zlokalizowane są ponadto za poboczem drogi w granicach ogrodzonych siedlisk, nie stanowią więc zagrożenia dla ruchu drogowego. Nie jest więc prawdą, że odległość nowych słupów od krawędzi jezdni będzie większa aniżeli słupów istniejących. Droga na odcinku, na którym są lokalizowane słupy posiada jezdnię o nawierzchni bitumicznej, o zmiennej szerokości od 3,95 m do 4,05 m (na odcinku prostym, poza obszarem skrzyżowania z drogą powiatową nr 1918E). Droga posiada obustronne pobocza gruntowe o zmiennej szerokości od ok. 0,9 m do ok.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00