Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 21 marca 2017 r., sygn. II SA/Ol 117/17
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Matczak sędzia WSA Ewa Osipuk Protokolant sekretarz sądowy Marta Kudła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 marca 2017 r. sprawy ze skargi G. R. i Z. R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu uchyla zaskarżoną decyzję.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia "[...]" r., nr "[...]", Samorządowe Kolegium Odwoławcze , po rozpatrzeniu wniosku G. i Z. R. (dalej jako: "skarżący") o ponowne rozpatrzenie sprawy, utrzymało w mocy własną decyzję z dnia "[...]" r., nr "[...]" o odmowie stwierdzenia nieważności decyzji Burmistrza Miasta i Gminy z dnia "[...]" r., nr "[...]", ustalającej na rzecz M. B. warunki zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania budynku: "szopa, hala, garaż o pow. 502 m2 i budynku garaży 10 boksów" na obory - bez żadnych zmian konstrukcyjnych i instalacyjnych obiektów, przewidzianej do realizacji na działce nr "[...]" w M. przy ul. "[...]".
Kolegium nie zgodziło się ze stanowiskiem skarżących, których działka bezpośrednio graniczy z terenem inwestycji, aby powołana ostateczna decyzja
w przedmiocie warunków zabudowy była jednoznacznie sprzeczna z ustaleniami obowiązującego ówcześnie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, uchwalonego przez Radę Gminy w dniu 12 grudnia 1991 r., uchwałą nr "[...]", dalej jako: "m.p.z.p.". Wskazano, że wnioskowany teren objęty był jednostką bilansową B29RPU - Adaptowany Zakład Usług Rolnych. Kolegium wyjaśniło, że wobec wątpliwości co do statusu Zakładu Usług Rolnych wystąpiło do Agencji Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy o wskazanie, kiedy uległ likwidacji Zakład Usług Rolnych, jaki był jego status prawny oraz zakres działalności. Agencja poinformowała organ, że Zakład Usług Rolnych stanowił jednostkę organizacyjną byłego Państwowego Przedsiębiorstwa Gospodarki Rolnej (dalej jako: PGR), które zostało zlikwidowane z dniem 31 stycznia 1993 r. W zbiorze dokumentacji aktowej byłego PGR Zakład Usług Rolnych nie ma żadnych dokumentów dotyczących działalności. Przesłuchany na rozprawie w charakterze świadka Dyrektor Agencji Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy zeznał, że pełnił funkcję dyrektora innego zakładu usług rolnych. Wskazał, że zadaniem tego typu jednostek było zaopatrywanie PGR: zaopatrzenie warsztatowe, sprzętowo-transportowe, usługi komunalne. Podał, że generalnie zakład usług rolnych pełnił funkcję obsługi PGR, nie prowadził działalności rolniczej czyli hodowlanej i roślinnej. Jednakże w ocenie świadka zapis w planie "Adaptowany Zakład Usług Rolnych" mógł wskazywać przeznaczenie tego zakładu na inne cele. Zapis w planie wskazujący na literę B mówi o przeznaczeniu budowlanym - charakter inwestycyjny terenu. Podał, że mogły to być usługi uciążliwe i dopuszczano prowadzenie dalszych usług, także uciążliwych. Wyjaśnił, że Agencja przejmując tereny rolnicze byłych PGR, dopuszczała ich przeznaczenie na produkcję rolniczą lub związaną z rolnictwem. Wynikało to z treści ogłoszeń przetargowych i warunków sprzedaży (cena). Ustalono, że zgodnie z aktem notarialnym z dnia 9 maja 2002 r. M. B. nabył od Skarbu Państwa - Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa przedmiotową nieruchomość oznaczoną nr działki "[...]" o powierzchni 3,7261 ha i zobowiązał się do przeznaczenia tej nieruchomości na powiększenie gospodarstwa rolnego. Kolegium wystąpiło też do autorów m.p.z.p. o wyjaśnienie spornego zapisu. W odpowiedzi Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego