Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 11 stycznia 2017 r., sygn. III SA/Gl 2109/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Herman, Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Kandut, Sędzia WSA Adam Nita (spr.), Protokolant Katarzyna Lisiecka-Mitula, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 stycznia 2017 r. przy udziale - sprawy ze skargi "A" Spółka Jawna w P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie opłaty paliwowej oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem sporu pomiędzy stronami postępowania sądowoadministracyjnego jest legalność wymiaru opłaty paliwowej.
Podczas kontroli podatkowej przeprowadzonej u Skarżącego ujawniono, że w okresie objętym tą procedurą, tj. od 1. 06. 2013 r. do 30. 06. 2014 r. dokonywał on obrotu wyrobami energetycznymi (olejem napędowym oraz benzyną bezołowiową 95). Do września 2013 r. działalność ta prowadzona była na stacji paliw, następnie zaś obrót wyrobami energetycznymi realizowany był na wydzierżawionej działce budowlanej. Czynności polegające na obrocie olejem napędowym były wykonywane, pomimo że Skarżący nie uzyskał koncesji na obrót wyrobami energetycznymi. W trakcie kontroli Skarżący okazał faktury dokumentujące zakup paliw będących przedmiotem dalszych, dokonywanych przez niego dostaw. Kontrolujący - pracownicy Urzędu Celnego w B. nie zdołali natomiast ustalić źródła pochodzenia paliwa dostarczonego do Skarżącego. Wątpliwości co do zgodności z przebiegiem rzeczywistych zdarzeń gospodarczych budziły wspomniane faktury wystawione przez kontrahentów Skarżącego. W konsekwencji, nie było także możliwe ustalenie, czy od zbywanego przez Skarżącego paliwa (wyrobów energetycznych) wcześniej uiszczono podatek akcyzowy oraz opłatę paliwową. Pewne zaś było to, że Skarżący dokonywał obrotu wyrobami energetycznymi (olejem napędowym). Z tego względu organ podatkowy pierwszej instancji wszczął postępowanie podatkowe, a po jego przeprowadzeniu określił Skarżącemu wysokość opłaty paliwowej w kwocie 14 114,00 zł., od oleju napędowego posiadanego przez niego we wrześniu 2013 r. (decyzja Naczelnika Urzędu Celnego w B. z [...] r., sygn. [...] ).