Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 21 grudnia 2016 r., sygn. I SA/Bk 572/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jacek Pruszyński, Sędziowie sędzia WSA Paweł Janusz Lewkowicz (spr.), sędzia WSA Andrzej Melezini, Protokolant st. sekretarz sądowy Beata Borkowska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 21 grudnia 2016 r. sprawy ze skargi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo H. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] lutego 2016 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę

Uzasadnienie

W dniu [...] grudnia 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych w 2015 r. faktur dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne związane z modernizacją budynku. W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. W oparciu o postanowienia art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2014 r., poz. 1153; dalej ustawa o lasach), Lasy Państwowe jako państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, reprezentują Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia Stosownie do postanowień art. 32 ust. 2 pkt 3 ustawy o lasach w skład Lasów Państwowych wchodzą m.in. nadleśnictwa. Skarżący będący jednostką organizacyjną Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe (dalej PGL LP) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi gospodarkę leśną oraz trwale zrównoważoną gospodarkę leśną zgodnie z przepisami ustawy o lasach. Zgodnie z postanowieniami par 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. z 1994 r., nr 134, poz. 692; dalej jako rozporządzenie) w Lasach Państwowych w ramach sprawowanego zarządu, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy, jest prowadzona działalność: (...) gospodarcza, w zakresie gospodarki leśnej w nadleśnictwach, w której wyróżnia się działalność: (a) podstawową, obejmującą urządzenie, ochronę i zagospodarowanie lasu, utrzymanie i powiększenie zasobów i upraw leśnych, pozyskiwanie -z wyjątkiem skupu drewna, a także jego sprzedaż w stanie nieprzerobionym, zwaną dalej "działalnością podstawową", (b) uboczną, obejmującą gospodarowanie zwierzyną, pozyskiwanie - z wyjątkiem skupu - żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów w stanie nie przerobionym, zwaną dalej "działalnością uboczną". W świetle natomiast par. 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w Lasach Państwowych, w ramach sprawowanego zarządu, jest prowadzona działalność dodatkowa - produkcyjna i usługowa na rzecz gospodarki leśnej, opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli wydatki związane z wytwarzaniem produktów lub świadczeniem usług w ramach tej działalności nie są wyższe od ich zakupu poza Lasami Państwowymi. W zakresie działalności podstawowej oraz ubocznej Skarżący prowadzi m.in. opodatkowaną podatkiem VAT sprzedaż produktów gospodarki leśnej, w tym w szczególności sprzedaż drewna i choinek. Prowadzi także opodatkowaną podatkiem VAT sprzedaż sadzonek wyprodukowanych w szkółce Skarżącego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje również czynności zwolnionych od podatku VAT. W zakresie realizowanych zadań określonych przepisami ustawy o lasach wykonuje także czynności które są wyłączone z systemu VAT, tj. czynności, które nie zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Skarżący od 1999 r. jest zarządcą wąskotorowych kolejek leśnych w Puszczy B.. Od samego początku kolejka jest wykorzystywana do celów turystycznych - jest zarazem promocją zrównoważonej gospodarki leśnej na tym obszarze. Usługi świadczone przez kolejkę są odpłatne (opodatkowane podatkiem VAT). W ramach działalności finansowej Skarżącego jest to działalność dodatkowa. Na terenie pozostającym w zarządzie Skarżącego znajduje się budynek wolnostojący, jednokondygnacyjny, trójnawowy z dobudowaną tylną nawą. Nawa główna mieści dwie hale, dawniej pełniące funkcje warsztatów, a nawy boczne i tylna zajmują pomieszczenia pomocnicze. Budynek nie jest podpiwniczony. Budynek był do tej pory użytkowany w części, z wykorzystaniem dwóch hal głównych do przechowywania taboru kolejowego, wykorzystywanego przez Kolejki Leśne. Pozostałe części budynku (nawy boczne i tylna) nie były użytkowane, a poszczególne elementy budynku w tych strefach noszą ślady degradacji uniemożliwiającej przywrócenie ich do dalszego użytkowania bez wykonania generalnego remontu. Budynek nie jest wpisany do rejestru zabytków i nie jest położony w strefie konserwatorskiej. Obecnie w stosunku do przedmiotowego budynku Skarżący przeprowadza prace inwestycyjne pn. "Przebudowa i rozbudowa budynku warsztatowego wraz ze zmianą sposobu użytkowania z przeznaczeniem na budynek garażowy z funkcją wystawienniczą taboru kolejowego kolejki wąskotorowej, przebudowa zagospodarowania terenu wraz z kanalizacją deszczową". Zadanie inwestycyjne finansowane jest ze środków funduszu leśnego, o którym mowa w art. 56 ust. l ustawy o lasach. Projekt zakłada wykonanie prac remontowych i przebudowę w zakresie umożliwiającym przywrócenie stanu technicznego, wymaganego do dalszej eksploatacji budynku jako garażu, a także poprawę jego walorów użytkowych i estetycznych. W związku z powyższym przewiduje się wykonanie remontu i docieplenie ścian i stropodachów, wymianę świetlików dachowych wraz z wykonaniem kominów wentylacji grawitacyjnej hal głównych, przebudowę połaci dachowych w celu umożliwienia efektywnego odprowadzenia wód opadowych z dachu i przebudowę części ścian znajdujących się w złym stanie technicznym. Podniesieniu wartości użytkowej będzie służyć zmiana przeznaczenia części pomieszczeń pomocniczych na garaże dla samochodów osobowych Skarżącej, które wykorzystywane są zarówno do prowadzonej przez Skarżącą działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 u.p.t.u.), jak i do czynności innych niż działalność gospodarcza. Podniesieniu wartości użytkowej obiektu służyć będzie również likwidacja części ścian z przeznaczeniem uzyskanej powierzchni na otwartą wiatę, a także likwidacja kanałów naprawczych i wydłużenie użytkowej części hali garażowej poprzez rozbudowę budynku o przedsionki. Budynek będzie ogrzewany. Planowane jest wykorzystanie pomieszczenia prawej hali oraz otwartych wiat bocznych na powierzchnię wystawienniczą z zakresu kolejnictwa wąskotorowego oraz leśnictwa, jako atrakcji turystycznej dla osób oczekujących na przejazd kolejką wąskotorową oraz miłośników historii techniki - jednorazowo w grupach do 20 osób. W hali prawej garażowane będą parowozy kolejki wąskotorowej oraz wagony towarowe i pasażerskie - trzy tabory, które nie są już w użyciu, ale mogą stanowić eksponaty wystawiennicze. W otwartych wiatach eksponowane będą inne pojazdy szynowe: drezyny ręczne i motorowe oraz pojazdy trakcyjne, a ekspozycję uzupełni sprzęt i urządzenia techniczne służące kolejkom wąskotorowym, jak i wykorzystywane w gospodarce leśnej. Powstający obiekt w swoich założeniach ma pełnić także funkcję zaplecza kolejki wąskotorowej. Zakup biletu indywidualnego bądź grupowego będzie jednocześnie biletem wstępu do tego obiektu w części ogólnodostępnej. Integralną częścią budynku będą pomieszczenia wykorzystywane na potrzeby Skarżącego, tj. powierzchnie magazynowe przeznaczone do celów prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie gospodarki leśnej oraz do celów innych niż działalność gospodarcza. Przeznaczenie powierzchni zmodernizowanego już budynku m.in. do garażowania służbowych pojazdów samochodowych, które Skarżący wykorzystuje zarówno w prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów wyłączonych z systemu VAT oraz do magazynowania rzeczy, które wykorzystywane są zarówno w prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów wyłączonych z systemu VAT nie pozwala na ustalenie w sposób obiektywny udziału procentowego, w jakim zmodernizowana nieruchomość wykorzystywana będzie do celów działalności gospodarczej. Budynek ani w całości, ani w części nie będzie wykorzystywany do celów osobistych, o których mowa w art. 8 ust. 2 u.p.t.u. Ponoszone wydatki inwestycyjne związane z realizacją projektu w miarę postępu robót dokumentowane są fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00