Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 23 maja 2019 r., sygn. I SA/Rz 218/19
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S.WSA Piotr Popek /spr./, Sędzia WSA Jarosław Szaro, Asesor WSA Jacek Boratyn, Protokolant sekr. sąd. Anna Kotowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 maja 2019 r. sprawy ze skargi Gminy B. na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] stycznia 2019 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżoną interpretację, 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz skarżącej Gminy B. kwotę 680 (sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Gmina B. (Dalej: Gmina/Wnioskodawca/Skarżąca) zwróciła się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm., dalej: ustawa o VAT).
Przedstawiając zaistniały san faktyczny i zdarzenie przyszłe podała, że jest jednostką samorządu terytorialnego i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez swoje jednostki organizacyjne. Ponosi i może w przyszłości ponosić wydatki inwestycyjne na infrastrukturę kanalizacyjną oraz wydatki bieżące związane m.in. z jej remontami i utrzymaniem. Przy jej użyciu świadczone są odpłatne usługi odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców, przedsiębiorców i instytucji z terenu Gminy (tzw. odbiorców zewnętrznych), które stanowią działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, a także odpłatne usługi odprowadzania ścieków na rzecz jednostek budżetowych, które nie podlegają, jako czynności o charakterze wewnętrznym, opodatkowaniu podatkiem VAT. Infrastruktura służy też, lub może służyć ogólnej działalności jednostek budżetowych, jak również odprowadzaniu ścieków z budynku urzędu gminy. W związku z tym może ono służyć pośrednio sprzedaży realizowanej przez Gminę poprzez jej jednostki budżetowe oraz urząd gminy (tzw. odbiorcy wewnętrzni), a więc ma ono związek z realizowaną przez Gminę działalnością gospodarczą oraz działalnością inną niż działalność gospodarcza. Nie wszystkie wydatki jest w stanie przyporządkować bezpośrednio do określonego rodzaju działalności. W takiej sytuacji, do tzw. wydatków mieszanych, powinno jej przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki z zastosowaniem tzw. prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Jest ona w stanie dokładnie określić dokładną ilość metrów sześciennych ścieków odebranych od odbiorców zewnętrznych i odbiorców wewnętrznych, także w ujęciu procentowym, w relacji do ogółu odebranych ścieków. Dlatego, jej zdaniem, kwota podatku naliczonego od wydatków mieszanych powinna być skalkulowana z uwzględnieniem procentowego udziału ścieków odprowadzonych od odbiorców zewnętrznych oraz poszczególnych odbiorców wewnętrznych, a w odniesieniu do odbiorców wewnętrznych także z uwzględnieniem wartości prewspółczynnika oraz współczynników obliczonych odrębnie dla każdego odbiorcy wewnętrznego w oparciu o zasady ogólne wynikające z ustawy o VAT oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz.U. z 2015 r., poz. 2193, dalej: rozporządzenie Ministra Finansów), według zaprezentowanego we wniosku wzoru. Uwzględnienie w kalkulacji prewspółczynnika i współczynników obliczonych dla poszczególnych odbiorców wewnętrznych umożliwi ustalenie, w jakim stopniu odbieranie ścieków za pomocą infrastruktury pośrednio wiąże się z wykonywaniem przez odbiorców wewnętrznych czynności opodatkowanych, zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu. Zarazem w ocenie Gminy może ona obliczyć prewspółczynnik przy uwzględnieniu art. 86 ust. 2h ustawy VAT, a nie na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów, ponieważ ten ostatni sposób nie jest metodą reprezentatywną, jeżeli uwzględnić specyfikę działalności związanej z odbieraniem ścieków. Nie odzwierciedla bowiem właściwie skali wykorzystania do celów działalności gospodarczej Gminy wydatków mieszanych związanych z infrastrukturą.