Wyrok WSA w Warszawie z dnia 7 października 2016 r., sygn. VI SA/Wa 962/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sławomir Kozik Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Nowecki Sędzia WSA Andrzej Wieczorek (spr.) Protokolant ref. staż. Julia Murawska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 października 2016 r. sprawy ze skargi R. P. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] marca 2016 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę w całości
Uzasadnienie
Główny Inspektor Transportu Drogowego (zwany dalej organem) decyzją z dnia [...] marca 2016 r. nr [...] po ponownym rozpatrzeniu odwołania R. P. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: [...] (zwanego dalej stroną/skarżącym) od decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora transportu Drogowego (zwanego dalej organem I instancji ) z dnia [...] grudnia 2015 r , o nałożeniu kary pieniężnej w wysokości 15000 złotych utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy.
Ustalono, że w dniu [...] września 2015 r. w miejscowości Bielawy na drodze powiatowej nr 2459 zatrzymano do kontroli dwuosiowy pojazd marki [...] o nr rej. [...] wraz z naczepą marki [...] o nr rej. [...]. Pojazdem kierował Pan M. G., który wykonywał przejazd drogowy z ładunkiem podzielnym w postaci okrywy torfowo - wapiennej zapakowanej w worki, tzw. big - bagi umieszczone na paletach na trasie Skierniewice - Rakoniewice w imieniu i na rzecz strony. Podczas kontroli, organ I instancji stwierdził, iż kontrolowany zespół pojazdów poruszając drodze powiatowej 2459 przekroczył dopuszczalny (8t) nacisk na pojedynczej osi napędowej: nacisk pojedynczej osi napędowej 12,1 t (po odjęciu błędu pomiaru w wysokości 150 kilogramów pomniejszone o 2% zaokrąglone do 0,1 t w górę do 0,11) - przekroczenie o 4,1 t (przekroczenie o 51,25%). Pojazd został zważony przy pomocy przenośnych wag do pomiarów statycznych typu SAW 10C/II C o nr [...] i [...], które w dniu kontroli legitymowały się ważnymi świadectwami kwalifikacji ponownej wydanymi przez Dyrektora Okręgowego Urzędu Miar w Poznaniu. Miejsce ważenia legitymuje się protokołem z pomiaru pochylenia terenu z dnia 29 września 2015 r., który został zatwierdzony przez uprawnionego geodetę. Kierowca został poinformowany o sposobie przeprowadzania w oraz o przysługujących mu uprawnieniach. Wskazano, że przebieg kontroli utrwalono protokołem nr [...] z dnia [...] września 2015 r. Kontrola drogowa nie wykazała przekroczenia żadnych innych parametrów.