Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2015 r., sygn. VI SA/Wa 2522/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Głowacka-Klimas Sędziowie Sędzia WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz (spr.) Sędzia WSA Grażyna Śliwińska Protokolant ref. staż. Łukasz Kawalec po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 kwietnia 2015 r. sprawy ze skargi A. Sp. z o.o. z siedzibą w S. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] maja 2014 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Główny Inspektor Transportu Drogowego (w skrócie: GITD) decyzją z dnia [...] maja 2014 r., nr [...], na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267, dalej: "k.p.a."), art. 64 ust. 1 i 2, art. 64c, art. 140aa ust. 1, 3 i 4, art. 140ab ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1137 z późn. zm., dalej: "p.r.d.") oraz art. 41 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 260 z późn. zm., dalej: "u.d.p.") po rozpatrzeniu odwołania A. Sp. z o.o. z siedzibą w S. (dalej: Spółka, strona, skarżąca) od decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (w skrócie: [...]WITD) z dnia [...] marca 2014 r., nr [...] nakładającej karę pieniężną w wysokości 15.000 zł, utrzymał zaskarżoną decyzję w całości w mocy.
Do wydania zaskarżonej decyzji doszło w oparciu o następujące ustalenia:
W dniu [...] lutego 2014 r. w miejscowości G. na drodze krajowej [...], na której dopuszczony jest ruch pojazdów o naciskach osi do 10 t dal pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych, zatrzymano do kontroli pojazd członowy składający się z dwuosiowego ciągnika marki [...] o nr rej. [...] oraz trzyosiowej naczepy marki K. o nr rej. [...]. Pojazdem kierowali w załodze dwuosobowej: J. M. i M. S., którzy wykonywali międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy umieszczonych na paletach na rzecz skarżącej. Pojazd zatrzymano do kontroli na podstawie wyników z systemu preselekcji wskazujących, że rzeczywisty nacisk osi napędowej pojazdu wynosi 12,25 t. W toku kontroli, po przeprowadzeniu ważenia za pomocą przenośnych legalizowanych wag do pomiarów statycznych typu SAW 10C/II, ustalono, że nacisk pojedynczej osi pojazdu wynosił 12,5 t (po odjęciu błędu w wysokości 2 % zaokrąglonych do 0,1 t w górę), co dawało przekroczenie o 2,5 t (przekroczenie o 25 %), a podmiot wykonujący przejazd nie miał zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym. Ustalono także, że na desce rozdzielczej pojazdu wyświetlała się informacja o rzeczywistym nacisku osi napędowej na drogę wynoszącym 12,6 t. W ocenie [...]WITD oznaczało to, że przejazd wykonywany był pojazdem nienormatywnym bez wymaganego zezwolenia kategorii VII. Przebieg kontroli utrwalono protokołem nr [...] z dnia [...] lutego 2014 r.