Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 20 października 2016 r., sygn. II SA/Wa 778/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Joanna Kube Sędzia WSA - Iwona Maciejuk Sędzia WSA - Stanisław Marek Pietras (spraw.) Protokolant - specjalista Elwira Sipak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 października 2016 r. sprawy ze skargi J.K. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia [...] marca 2016 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji - oddala skargę -

Uzasadnienie

Komendant Powiatowy Policji w K. wnioskiem z dnia [...] września 2015 r. wystąpił do Komendanta Wojewódzkiego Policji w G. o zwolnienie skarżącego asp. J. K. - [...] Wydziału [...] Powiatowej Policji w K. ze służby w Policji na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy o Policji.

Wobec powyższego realizując obowiązek wynikający z treści art. 43 ust. 3 ustawy o Policji, pismem z dnia [...] października 2015 r. wystąpiono do Przewodniczącego Zarządu Wojewódzkiego Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów w G. z wnioskiem o wydanie opinii w przedmiocie zwolnienia skarżącego ze służby w Policji.

Przewodniczący Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów woj. [...], przekazał uchwałę nr [...] Prezydium ZW NSZZ Policjantów woj. [...] z dnia [...] listopada 2015 r., w której organizacja związkowa wyraziła opinię, że skarżący winien zostać zwolniony ze służby na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy o Policji. W uzasadnieniu wskazano m.in., że wymieniony swoją postawą wykazał brak możliwości współpracy z bezpośrednimi przełożonymi, jak również z koleżankami i kolegami.

Następnie Komendant Wojewódzki Policji w G. rozkazem personalnym z dnia [...] grudnia 2015 r. nr [...], działając na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 w zw. z art. 43. ust. 3 i art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r., poz. 355 ze zm.), z dniem [...] stycznia 2016 r. zwolnił skarżącego asp. J. K. ze służby w Policji i na podstawie art. 108 § 1 k.p.a. powyzszej decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. W uzasadnieniu podano, że skarżący od dnia przeniesienia z urzędu do pełnienia służby w Komendzie Powiatowej Policji w K. ([...] lutego 2013 r.) większość czasu przebywał na zwolnieniach lekarskich. Pierwsze zwolnienie lekarskie w tej jednostce datowane jest na dzień 14 lutego 2013 r. i trwało do dnia 31 stycznia 2014 r. Funkcjonariusz wykonał profilaktyczne badania lekarskie w dniu 3 lutego 2014 r., następnie od 4 lutego 2014 r. do 4 kwietnia 2014 r. przebywał na zaległym urlopie wypoczynkowym i w dniu 8 kwietnia 2014 r. wrócił do pełnienia służby, a następnie od dnia 3 czerwca 2014 r. do dnia 16 czerwca 2014 r. przebywał na urlopie wypoczynkowym. W dniu [...] czerwca 2014 r. stawił się na badania do komisji lekarskiej, która wydała orzeczenie nr [...] stwierdzając, iż jest on zdolny do służby w Policji na ostatnio zajmowanym stanowisku. Po otrzymaniu orzeczenia policjant w dniu 17 czerwca 2014 r. przedłożył zwolnienie lekarskie o niezdolności do służby z powodu choroby, a następnie przedkładał kolejne do dnia 19 czerwca 2015 r., przy czym przerwy między poszczególnymi zwolnieniami przypadały na sobotę i niedzielę. Ponadto Komendant Wojewódzki Policji w G. wskazał na kolejne dni nieobecności skarżącego w służbie z powodu korzystania z dnia wolnego z tytułu wypracowanych godzin nadliczbowych, niestawienia się do służby, przebywania na urlopie wypoczynkowym, jak również na wykonane przez policjanta badania profilaktyczne (gdzie uznano go zdolnym do wykonywania pracy na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym), a także na orzeczenie Wojewódzkiej Komisji Lekarskiej MSW w G. z dnia [...] czerwca 2014 r. (którym asp. J. K. został uznany za zdolnego do służby w Policji) oraz dwukrotne kierowanie na badania do komisji lekarskiej MSW, jak również przedkładanie przez policjanta kolejnych zwolnień. Podkreślił także, że Rejonowa Komisja Lekarska MSW w G. orzeczeniem z dnia [...] września 2015 r. uznała wymienionego za zdolnego do służby w Policji oraz za zdolnego do pełnienia służby na zajmowanym stanowisku, a w skali 2 lat i 9 miesięcy, w ciągu których policjant pełnił służbę w KPP w K. (do chwili wszczęcia postępowania administracyjnego w rozpoznawanej sprawie), wykonywał on zadania i czynności służbowe jedynie przez około 1,5 miesiąca. Podał również, że w dniu [...] października 2015 r. Centralna Komisja Lekarska wydała orzeczenie nr [...] uznając skarżącego za zdolnego do służby na zajmowanym stanowisku, zaś w uzasadnieniu stwierdziła, że: "na szczególną uwagę zwraca fakt, że orzekany w trakcie badania w siedzibie komisji lekarskiej nie zgłaszał żadnych dolegliwości. Nie wspomniał o przewlekle trwającym zwolnieniu lekarskim, które pobierał od różnych specjalistów: ortopedy, laryngologa, alergologa, psychiatry, internisty, neurologa i lekarza najpewniej bez specjalizacji. Na dwa lata i 7 miesięcy, w czasie których orzekany miał pełnić służbę w danej jednostce - przebywał w niej zaledwie 1,5 miesiąca. Zdumiewające dla członków komisji lekarskiej pozostaje, że w trakcie badania starał się zrobić wrażenie zdrowego, w pełni sił, chętnego do służby. Czymże można więc tłumaczyć zasadność zwolnień lekarskich zwłaszcza, że orzekany nie przedstawił dokumentacji medycznej, będącej podstawą do ich wystawienia. Zwrócił natomiast uwagę, na istniejący konflikt interpersonalny z przełożonym." a także, że: "Nie jest rzeczą komisji lekarskiej w sytuacji orzekania o zdolności do służby zabieranie głosu w sprawie przedłużającej się absencji chorobowej.". W dalszej części uzasadnienia decyzji wskazano natomiast na podniesiony we wniosku Komendanta Powiatowego Policji w K. dezorganizujący wpływ absencji policjanta na pracę Wydziału [...] w jednostce, sytuacje, gdy policjantowi zdarzało się nie stawiać się do służby i nie poinformować bezpośredniego przełożonego o powodach nieobecności oraz o posiadaniu zwolnienia lekarskiego. Wskazał także na wszczęte przeciwko policjantowi postępowania dyscyplinarne oraz treść zeznań świadków, w których wskazywali oni m.in., że absencja asp. J. K. dezorganizuje pracę wydziału, jak również przywołał okoliczności kontroli sposobu korzystania przez policjanta ze zwolnienia lekarskiego (wystawionego przez ortopedę traumatologa), w trakcie której wymieniony grał w piłkę nożną, zaś wobec przełożonych zachowywał się w sposób arogancki. Wnioski dowodowe strony uznano w większości za niezasługujące na uwzględnienie. Zwolnienie zatem asp. J. K. w trybie art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy o Policji uzasadnione jest całokształtem okoliczności, w tym zachowaniem policjanta polegającym na permanentnym braku chęci podporządkowania się dyscyplinie służbowej, częstej nieobecności w służbie, w tym również bez usprawiedliwienia, przyczynianiu się do dezorganizacji służby i negatywnym wpływaniu na stosunki interpersonalne. Rygor natychmiastowej wykonalności uzasadniono natomiast ważnym interesem społecznym, przejawiającym się szczególnym statusem i zadaniami Policji, będącej formacją służącą społeczeństwu i przeznaczonej do ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00