Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 25 października 2016 r., sygn. II SA/Kr 767/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Magda Froncisz Sędziowie: WSA Mirosław Bator (spr.) WSA Beata Łomnicka Protokolant: st. sekr. sąd. Dorota Solarz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 października 2016 r. sprawy ze skargi G. H. na postanowienie nr [...] [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 29 kwietnia 2016 r., znak: [...] w przedmiocie opłaty legalizacyjnej uchyla zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie organu I instancji.

Uzasadnienie

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w W. postanowieniem z dnia 21 października 2015 r. nr [....] działając na podstawie art. 49 ust. 1 i 2 w związku z art. 80 ust. 2 pkt 1 i art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, a także na podstawie art. 123 K.p.a. ustalił dla G.H. opłatę legalizacyjną za samowolną budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego na działkach nr [....] [....] w miejscowości T. w kwocie 50.000,00 zł. W uzasadnieniu organ podał, że w dniu 24 maja 2007 r. na działce nr [....] i [....] w T. została przeprowadzona kontrola robót budowlanych w trakcie, której stwierdzono, że na przedmiotowej posesji zlokalizowany jest budynek dwu kondygnacyjny, niepodpiwniczony. Budynek w stanie surowym otwartym. W trakcie kontroli w dniu [....] 2007 r. G.H. złożyła następujące oświadczenie: "przystąpiłam do rozbiórki dachu - zniszczonego w wyniku wichury w listopadzie 2004 r. - w połowie czerwca 2005 r. Została zdjęta więźba dachowa wraz z pokryciem oraz ściany szczytowe budynku. Wykonałam odbudowę pomiędzy istniejącymi filarami na istniejących fundamentach. Zdemontowano istniejącą zniszczoną stolarkę okienną i drzwiową. Powyższe roboty podjęłam w celu zabezpieczenia złego stanu technicznego budynku. Budynek był wybudowany w 1976 r. na podstawie pozwolenia na budowę. Od 10 lat nie był użytkowany i ulegał stopniowej degradacji. W bieżącym roku wykonałam nadbudowę wraz z dachem, na które nie mam pozwolenia na budowę. Została wydana negatywna decyzja Starostwa, na którą złożyłam odwołanie do Wojewody [....] ". W dniu 18 marca 2013 r. na działkach nr [....] , [....] w miejscowości T. przeprowadzono ponowne czynności kontrolne. W trakcie przeprowadzonych przez pracowników PINB w W. czynności kontrolnych stwierdzono, że na działkach nr [....] [....] w miejscowości T. zlokalizowany jest budynek mieszkalny o wymiarach ok. 8,86 x 8,57 m i wysokości 5,43 m. Od strony wschodniej zlokalizowana jest wiata o wymiarach 4,45 x 3,5 m. Budynek parterowy z poddaszem użytkowym, niepodpiwniczony. Budynek nieukończony, do ukończenia pozostało wykonanie elewacji oraz prace wykończeniowe wewnątrz budynku. Zgodnie z oświadczeniem G.H. roboty budowlane związane nadbudową i rozbudową budynku gospodarczego wraz ze zmianą zamierzonego sposobu użytkowania rozpoczęte zostały w 2004 r. Powyższe prace zostały wykonane bez uzyskania ostatecznej decyzji o pozwoleniu na nadbudowę i rozbudowę oraz zmianę sposobu użytkowania budynku gospodarczego na budynek mieszkalny. Ustalono, iż zgodnie z obecnie obowiązującym zapisem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru położonego w Gminie T. , zatwierdzonego uchwałą Nr XIX/115/2004 Rady Gminy T. z dnia 31 sierpnia 2004 r., oraz uchwałą Nr XII/91/2008 Rady Gminy T. z dnia 28 marca 2008 r., działki nr [....] [....] 4 położne są w jednostce strukturalnej MU1 - tereny zabudowy mieszkaniowe -usługowej, R/ZL - tereny rolne z możliwością zalesienia. Do legalizacji zrealizowanego bez pozwolenia na budowę obiektu budowlanego zastosowanie ma przepis art. 48 ustawy Prawa budowlanego. W świetle powyższych postanowień Prawa budowlanego, wykonanie rozbudowy i nadbudowy budynku wraz ze zmianą sposobu użytkowania wymagało uzyskania pozwolenia na budowę. Nie dopełnienie tego obowiązku obliguje organ nadzoru budowlanego do wszczęcia postępowania legalizacyjnego w trybie art. 48 Prawa budowlanego. Brak pozwolenia na budowę nie oznacza jednak obowiązku dokonania jego rozbiórki. Zgodnie, bowiem z art. 48 ust. 2 Prawa budowlanego możliwa jest legalizacja samowoli budowlanej, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki: jest zgodna z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, nie narusza przepisów, w tym techniczno-budowlanych, w zakresie uniemożliwiającym doprowadzenie obiektu budowlanego lub jego części do stanu zgodnego z prawem. Postępowanie legalizacyjne umożliwia doprowadzenie wykonanych robót do zgodności z obowiązującym przepisami. W takiej sytuacji organ nadzoru budowlanego nakłada postanowieniem obowiązek przedłożenia określonych w art. 48 dokumentów. Postanowieniem z dnia 23 kwietnia 2013 r. wydanym w oparciu o art. 48 ust. 2 i 3 ustawy Prawo budowlane PINB w W. zobowiązał G.H. do przedłożenia stosownych dokumentów. W dniu 30 września 2013 r. na dziennik podawczy organu wpłynęło pismo G.H. wraz z 3 egzemplarzami projektu budowlanego. Analizując przedłożone dokumenty stwierdzono, iż projekty należy doprowadzić do zgodności z obowiązującymi przepisami. Przedłożony projekt został sporządzony w 2006 r. i w tym zakresie wymaga uzupełnienia i uaktualnienia z uwagi na zmiany w przepisach. Postanowieniem z dnia 4 kwietnia 2014 r. nałożony został obowiązek uzupełnienia przedłożonych dokumentów. Ostatecznie w dniu 18 sierpnia 2015 r. przedłożono żądane dokumenty, m.in. 4 egzemplarze projektu budowlanego opracowanego i sprawdzonego przez osoby posiadające stosowne uprawnienia budowlane oraz oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. W sytuacji, gdy zachodzą wszelkie okoliczności umożliwiające legalizację samowoli budowlanej przepis art. 49b ust. 4 Prawa budowlanego nakazuje ustalenie opłaty legalizacyjnej w drodze odrębnie wydanego postanowienia. Na podstawie przedłożonych dokumentów ustalono, że zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 49 ust. 1 Prawa budowlanego. Budynki mieszkalne jednorodzinne zaliczane są do 1 kategorii obiektów budowlanych, dla których współczynnik kategorii obiektu k=2,0 natomiast współczynnik wielkości obiektu w = 1,0. Zgodnie z art. 49 ust. 2 Prawa budowlanego stawka opłaty s = 500 zł, w przypadku samowolnie wybudowanych obiektów budowlanych, podlega 50-krotnemu podwyższeniu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00