Wyrok WSA w Warszawie z dnia 22 kwietnia 2016 r., sygn. VI SA/Wa 2845/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Wieczorek (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Ewa Frąckiewicz Sędzia WSA Marzena Milewska-Karczewska Protokolant st. ref. Katarzyna Zielińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 kwietnia 2016 r. sprawy ze skargi K. D. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] sierpnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę w całości
Uzasadnienie
Główny Inspektor Transportu Drogowego (zwany dalej organem, GITD) decyzją z [...] sierpnia 2015 r., nr [...] po rozpatrzeniu odwołania K. D. (zwanego dalej stroną/skarżącym) od decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (zwanego dalej organem I instancji) z [...] maja 2015 r., o nałożeniu kary pieniężnej w wysokości 15 000 złotych, utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy.
Ustalono, że w dniu [...] kwietnia 2015 r. w O. na drodze krajowej nr 46 zatrzymano do kontroli dwuosiowy samochód ciężarowy marki [...] o nr rej. [...] wraz z trzyosiową naczepą marki [...] o nr rej. [...]. Samochodem ciężarowym kierował Pan P. D., który wykonywał przejazd drogowy z ładunkiem paszy dla zwierząt zapakowanej w worki umieszczone na 16 paletach (ładunek podzielny) w imieniu i na rzecz przedsiębiorcy Pana K. D. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: [...]. Pojazd został zważony przy pomocy wag nieautomatycznych do pomiarów statycznych typu SAW 10C/II o nr fabr. 856077 i 856060, które w dniu kontroli legitymowały się świadectwami legalizacji ponownej wydanymi przez Dyrektora Okręgowego Urzędu Miar w Poznaniu z datami ważności odpowiednio do dnia 31 maja 2016 r. oraz do dnia 31 sierpnia 2015 r. Powyższe dokumenty zostały okazane kierowcy przed dokonaniem ważenia. Kierowca został poinformowany o sposobie przeprowadzania pomiarów oraz o przysługujących mu uprawnieniach.
Podczas kontroli stwierdzono, iż ww. kontrolowany pojazd członowy poruszając się po drodze krajowej nr 46 przekroczył dopuszczalny nacisk na pojedynczej osi napędowej. Kontrola drogowa nie wykazała przekroczenia innych parametrów. Stwierdzono, nacisk 12,6 t na pojedynczej osi napędowej pojazdu (po odjęciu 4 %) - przekroczenie o 2,6 t (przekroczenie dopuszczalnej wartości o 26 %). Podmiot wykonujący przejazd nie posiadał zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym Przebieg kontroli utrwalono protokołem z dnia [...] kwietnia 2015 r. nr [...].