Wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 stycznia 2016 r., sygn. VI SA/Wa 2039/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grażyna Śliwińska Sędziowie Sędzia WSA Andrzej Wieczorek (spr.) Sędzia WSA Jakub Linkowski Protokolant ref. staż. Piotr Niewiński po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 stycznia 2016 r. sprawy ze skargi M. P. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] marca 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę w całości
Uzasadnienie
W dniu 19 września 2014 r., w miejscowości T., na drodze krajowej nr 75 o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi 10 t, został zatrzymany do kontroli pojazd członowy składający się z ciągnika samochodowego marki [...] o nr rej. [...] oraz naczepy marki [...] o nr rej. [...]. Pojazdem kierował Pan H. T. wykonując przewóz drogowy rzeczy na trasie [...]. Przebieg kontroli utrwalono protokołem nr [...] z dnia [..] września 2014 r.
W toku czynności kontrolnych kierowca okazał wypis z licencji firmy K. z siedzibą w K. W wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego ustalono bezsprzecznie, że podmiotem wykonującym przewóz drogowy w dniu [...] września 2014 r. była F. z siedzibą w K. Przesłuchany w charakterze świadka kierowca zeznał, iż w dniu kontroli omyłkowo zabrał w trasę niewłaściwe dokumenty. Wskazał, iż obie firmy posiadają wspólne pomieszczenia biurowe. Przedmiotowym pojazdem realizowany był przewóz drogowy ładunku podzielnego (wyroby mięsne zapakowane w pudełkach i na paletach). Na podstawie okazanych dokumentów, tj. dokumentu WZ nr [...] z [...] września 2014 r., dokumentu WZ nr [...] z [...] września 2014 r. oraz na podstawie wyjaśnień kierowcy złożonych do protokołu przesłuchania sporządzonego podczas kontroli drogowej ustalono, iż przewożony ładunek został w całości załadowany na kontrolowany pojazd w firmie K. Sp. z o.o. z siedzibą w N. W związku z podejrzeniem przekroczenia dopuszczalnych parametrów wagowych kontrolowanego pojazdu dokonano jego ważenia na zatwierdzonym przez uprawnionego geodetę stanowisku do pomiaru mas i nacisków osi, położonym w miejscowości T., przy drodze krajowej nr 75, przenośnymi wagami do pomiarów statycznych typu SAW 10C o numerach fabrycznych 932543, 932530 posiadającymi aktualne świadectwa legalizacji ponownej. Kierowca został pouczony o procedurze ważenia, jak również został zapoznany ze świadectwami legalizacji wag, przymiaru mieszanego - ruletki oraz z protokołem pomiaru pochylenia terenu w miejscu ważenia. Kierujący został też pouczony o prawie do złożenia wniosku o powtórne ważenie pojazdu, lecz takiego wniosku nie złożył. Kierujący osobiście odczytywał wyniki pomiarów z urządzeń pomiarowych. W toku kontroli dokonano również pomiarów długości, szerokości i wysokości przedmiotowego pojazdu członowego i stwierdzono, że w tym zakresie pojazd był normatywny, a zatem nie przekraczał dopuszczalnych wartości.