Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 27 kwietnia 2016 r., sygn. II SA/Sz 1442/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Renata Bukowiecka-Kleczaj, Sędzia NSA Stefan Kłosowski, Protokolant starszy sekretarz sądowy Anita Jałoszyńska, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 27 kwietnia 2016 r. sprawy ze skargi C. K. na decyzję Wojewody Z. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie wydania dowodu osobistego oddala skargę.
Uzasadnienie
C. K. złożył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego skargę
na decyzję Wojewody z dnia [...] r., nr [...] Decyzją tą Wojewoda uchylił w całości decyzję organu Burmistrza P. z dnia [...] r. i przekazał sprawę temu organowi do ponownego rozpatrzenia. Zaskarżona decyzja została wydana w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:
W dniu 16 czerwca 2015 r. C. K. złożył w Urzędzie Miejskim
w P. wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego, w związku z upływem
w dniu 29 czerwca 2015 r. ważności poprzednio wydanego dokumentu. Po rozpatrzeniu wniosku organ w dniu [...] r. wydał dowód osobisty o numerze [...], z datą ważności do dnia [...] r.
W dniu 10 lipca 2015 r. skarżący drogą elektroniczną poinformował urząd,
że w złożonym przez niego wniosku zaistniał błąd, który chciałby sprostować. Wskazał mianowicie, że w rubryce "miejsce urodzenia" powinno zostać odnotowane P./J., a nie jak we wniosku P. C. K. poinformował organ,
że w jego ocenie zmiana taka jest dopuszczalna i powołał się przy tym na pismo Zastępcy Dyrektora Departamentu Spraw Wewnętrznych MSW z dnia 30 czerwca
2015 r., które przesłał organowi do wiadomości w oddzielnej korespondencji.
Z pisma tego wynika, że skarżący w dniu 26 czerwca 2015 r. zwrócił się do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych z prośbą o wyjaśnienie zasad zamieszczania
w dowodzie osobistym informacji o miejscu urodzenia. Został on poinformowany o tym, że dane zamieszczane w dowodach osobistych mają charakter wtórny w stosunku do danych zamieszczonych w aktach stanu cywilnego. Organ ten, powołując się na treść § 38 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 lutego 2015 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego (Dz. U. z 2015 r. poz. 225) wskazał, że nazwa miejsca zdarzenia w odpisie skróconym, wydawanym z rejestru stanu cywilnego jest zamieszczona w brzmieniu aktualnie obowiązującym na podstawie uprzednio dołączonej wzmianki dodatkowej o zmianie nazwy miejscowości. Niemniej na wniosek m.in. podmiotu uprawnionego do otrzymania odpisu, w odpisie skróconym aktu stanu cywilnego, wydawanym z rejestru stanu cywilnego, obok aktualnego brzmienia nazwy miejscowości, w której nastąpiło urodzenie, zostało zawarte małżeństwo albo nastąpił zgon, albo znaleziono zwłoki, zamieszcza się w nawiasie nazwę miejscowości z chwili sporządzenia aktu stanu cywilnego, jeżeli jest ona inna od aktualnego brzmienia nazwy tej miejscowości.