Wyrok WSA w Lublinie z dnia 14 kwietnia 2016 r., sygn. III SA/Lu 1150/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Marcinowski Sędziowie Sędzia WSA Jerzy Drwal (sprawozdawca) Sędzia WSA Grzegorz Grymuza Protokolant Referent Bartłomiej Maciak po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 14 kwietnia 2016 r. sprawy ze skargi P. S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] czerwca 2015 r., nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej z tytułu urządzania gier na automacie poza kasynem gry oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] r. nr [...] Dyrektor Izby Celnej utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w B. P. z dnia [...] r. nr [...].JD, wymierzającą P. S. karę pieniężną w wysokości [...] zł z tytułu urządzania gier hazardowych poza kasynem gry.
Podstawę zaskarżonego rozstrzygnięcia stanowiły następujące ustalenia organu odwoławczego. W dniu [...] r. funkcjonariusze celni przeprowadzili czynności kontrolne w lokalu [...] Ł.. Sporządzono protokół potwierdzający, że w lokalu tym eksploatowany był automat do gier - [...] nr [...] w rozumieniu przepisów ustawy o grach hazardowych. Naczelnik Urzędu Celnego w B. P. postanowieniem z dnia [...] r. wszczął z urzędu postępowanie wobec strony w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za urządzanie gier na wskazanych automatach poza kasynem gry i następnie wydaną w dniu [...] r. decyzją nałożył karę. Organ odwoławczy podniósł, że aktem prawnym określającym warunki urządzania i zasady prowadzenia działalności w zakresie gier losowych jest ustawa z dnia [...] r. o grach hazardowych ( dalej jako "u.g.h."). Te warunki w sprawie nie zostały spełnione, co wynikało z opinii biegłego sądowego z zakresu informatyki, telekomunikacji i automatów do gier, przeprowadzonego przez funkcjonariuszy celnych eksperymentu polegającego na grach kontrolnych wynika oraz pozostałych dowodów. Wskazywały one, że urządzającym gry był P. S., który nie posiadał stosownego zezwolenia na urządzanie i prowadzenie działalności w formie kasyna gry wymaganego na podstawie art. 6 ust. 1 u.g.h. oraz nie uzyskał poświadczenia rejestracji wymaganego na podstawie przepisu § 7 rozporządzenia Finansów z dnia [...] r. w sprawie warunków urządzania gier i zakładów wzajemnych (Dz.U. Nr 102, poz. 946 z późn. zm.), wydanego pod rządami ustawy o grach i zakładach wzajemnych. Materiał dowodowy nie dawał podstaw do przyjęcia, by strona legitymowała się którymkolwiek z dokumentów legalizujących jej działania, a więc koncesją na prowadzenie kasyna gry (art. 6 ust. 1 u.g.h.), zezwoleniem na prowadzenie salonu gry - bingo pieniężne (art. 6 ust. 2 u.g.h.), zezwoleniem na urządzanie zakładów wzajemnych (art. 6 ust. 3 u.g.h.), zezwoleniem na urządzanie loterii fantowych, gry bingo fantowe i loterii promocyjnych (art. 7 ust. 1 u.g.h.), zgłoszeniem o zamiarze urządzenia loterii fantowych lub gry bingo fantowe, w których wartość puli wygranych nie przekracza kwoty bazowej, o której mowa w art. 70 u.g.h. (art. 7 ust. 1a u.g.h.), zezwoleniem na urządzanie loterii audioteksowych (art. 7 ust. 2 u.g.h.).