Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 stycznia 2016 r., sygn. VI SA/Wa 2143/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jakub Linkowski Sędziowie Sędzia WSA Ewa Frąckiewicz Sędzia WSA Andrzej Wieczorek (spr.) Protokolant st. sekr. sąd. Agnieszka Gajewiak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 stycznia 2016 r. sprawy ze skargi P. w S. na uchwałę Rady Gminy W. z dnia [...] lipca 1993 r. nr [...] w przedmiocie zasad usytuowania miejsc sprzedaży napojów alkoholowych oddala skargę w całości

Uzasadnienie

Rada Gminy w W. Uchwałą Nr [...] z [...] lipca 1993 r. w sprawia zasad usytuowania na terenie gminy W. miejsc sprzedaży napojów alkoholowych zmienioną w § 1 ust. 1 Uchwałą Rady Gminy w W. Nr [...] z [...] kwietnia 2004 r. ustaliła, że miejsce sprzedaży napojów alkoholowych nie może być usytuowane w odległości mniejszej niż 50 mb. od szkół, przedszkoli, kościołów i cmentarzy (zwanych dalej obiektami chronionymi). W § 2 uchwalono, iż odległość mierzona jest w linii prostej od drzwi wejściowych (wyjściowych) miejsca sprzedaży do najbliższego rogu ogrodzenia posesji, na której usytuowany jest obiekt chroniony, a jeżeli teren nie jest ogrodzony do drzwi wejściowych (wyjściowych) obiektu chronionego. W kolejnych paragrafach określono warunki, jakim powinny odpowiadać punkty sprzedaży napojów alkoholowych oraz zasady udzielania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

Powyższą uchwałę Prokurator Rejonowy w S. uczynił przedmiotem skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, zarzucając, istotne naruszenie przepisów prawa materialnego, a w szczególności przepisów art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 ze zm.) poprzez określenie w uchwale warunków, jakim powinny odpowiadać punkty sprzedaży napojów alkoholowych, zasad udzielania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz uregulowanie zagadnień wcześniej określonych w ustawie, podczas gdy Rada Gminy jako organ związany upoważnieniem ustawowym nie może wykraczać poza kompetencje przyznane w ustawie. Zdaniem urzędu prokuratorskiego powyższa regulacja stanowi istotne naruszenie prawa w zakresie § 1 ust. 3 i 4, § 2, § 3 i § 4 zaskarżonej uchwały bowiem uchwalając zasady usytuowania miejsc sprzedaży napojów alkoholowych Rada Gminy nie ma pełnej swobody. Swobodę tę ogranicza konieczność realizacji celów i zadań publicznych określonych w preambule, art. 1 i art. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Ponadto wskazał, że w ramach upoważnienia zawartego w art. 12 ust 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nie mieści się uprawnienie Rady Gminy do konkretyzowania wyglądu miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, a tym bardziej warunków budowy takich punktów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00