Wyrok WSA w Warszawie z dnia 2 września 2015 r., sygn. VI SA/Wa 302/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Czarnecki Sędziowie Sędzia WSA Pamela Kuraś-Dębecka Sędzia WSA Sławomir Kozik (spr.) Protokolant ref. staż. Piotr Niewiński po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 września 2015 r. sprawy ze skargi R. Sp. z o.o. z siedzibą w K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] listopada 2014 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę w całości
Uzasadnienie
Główny Inspektor Transportu Drogowego (nazywany dalej: "GITD") decyzją z [...] listopada 2014 r. nr [...], na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267, nazywanej dalej: "K.p.a."), art. 2 ust. 35a, art. 64 ust. 1 i ust. 2, art. 64c, art. 140aa ust. 1, ust. 3 i ust. 4, art. 140ab ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1137 ze zm., nazywanej dalej "P.r.d."), art. 41 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 260 ze zm., nazywanej dalej: "u.d.p."), po rozpatrzeniu odwołania spółki R. Sp. z o.o. w K. (nazywanej dalej: "Stroną", "Skarżącym"), utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego w K. z [...] kwietnia 2014 r., nr [...], nakładającą na Stronę karę pieniężną w wysokości 5.000 zł.
Do wydania zaskarżonej decyzji doszło w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
[...] marca 2014 r., na drodze krajowej nr [...] w miejscowości J. (ul. G.) kontroler transportu drogowego zatrzymał do kontroli pojazd marki M. o nr rejestracyjnym [...]. Pojazdem kierował K. S. i, który wykonywał krajowy przewóz drogowy rzeczy w imieniu Strony. Kontrolowanym pojazdem przewożono ładunek w ilości 7 560 kg., materiałów budowlanych w workach na paletach.
Pojazd został poddany kontroli oraz ważeniu przenośnymi wagami do pomiarów statycznych typu WL103 o numerach fabrycznych [...], [...] posiadającymi deklarację zgodności. Pojazd zważono jednokrotnie, gdyż kierowca nie wnosił o ponowne ważenie. Stwierdzono, iż nacisk na pojedynczą oś napędową pojazdu samochodowego wyniósł 10,45 t. Wynik ważenia został pomniejszony o maksymalne dopuszczalne błędy pomiarowe dla wag oraz dla stanowiska pomiarowego dla każdej osi o 2% i zaokrąglony do 0,1 t. w górę i wyniósł 10,15. W związku z powyższym stwierdzono przekroczenie dopuszczalnego nacisku na pojedynczą oś napędową pojazdu samochodowego o 0,15 t względem dopuszczalnej normy 10 t.