Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 16 września 2015 r., sygn. I SA/Kr 981/15

 

|Sygn. akt I SA/Kr 981/15 | [pic] W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 16 września 2015 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Maja Chodacka, Sędziowie: WSA Stanisław Grzeszek, WSA Ewa Michna (spr.), Protokolant st. sekretarz: Iwona Sadowska - Białka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 września 2015 r., sprawy ze skargi PPUH P. Sp.z o.o. w N., na interpretację indywidualną Ministra Finansów, z dnia 26 lutego 2015 r. Nr [...], w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, , uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną,, II. zasądza od Ministra Finansów na rzecz strony skarżącej koszty, postępowania w kwocie 457 zł (czterysta pięćdziesiąt siedem złotych)., , ,

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 17 listopada 2014 r. PPUH P. Sp. z o.o. w N. zwróciła się do Ministra Finansów o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zapłatę cła, podatku obrotowego od importu oraz odsetek od zaległości celnych na rzecz Głównego Urzędu Celnego w Niemczech.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Spółka podała, że w 1995 r. jako przewoźnik wykonała 4 transporty (usługi zlecone). Transporty odbywały się zgodnie z Konwencją TIR, z miejsca wyjścia w Polsce do organu celnego w miejscu przeznaczenia w Hiszpanii, Portugalii. W przypadku tych transportów, zdaniem niemieckich organów celnych, nie została prawidłowo zakończona procedura przesyłki towarowej wraz z karnetem TIR. Wskutek tego w 1995 i 1996 r. niemieckie organy celne wydały na podstawie kodeksu celnego decyzje wymiarowe, w których nałożyły na Spółkę podatki wwozowe, cło oraz podatek obrotowy od importu w kwocie 223 930 euro. Wydane przez administrację niemiecką decyzje były przedmiotem wielu postępowań, zarówno co do zasadności samych należności celnych, jak i postępowań w sprawie umorzenia. W 2014 r. wszelkie działania procesowe zostały zakończone i ostatecznie Spółka w 2014 r. zapłaciła zaległe cła i podatki od importu oraz odsetki na rzecz Głównego Urzędu Celnego w C. w Niemczech. Odsetki od zaległości wyniosły ponad 28 884 euro. Organy celne nie uwzględniły wniosków o umorzenie naliczonych podatków wwozowych. Spółka zacytowała we wniosku o interpretację uzasadnienie odmowy umorzenia wskazujące, że: "Firmy odbierające w Hiszpanii i Portugalii działały posługując się urzędnikami celnymi czy to fałszywymi czy też prawdziwymi i urzędnicy ci posługiwali się stemplami urzędowymi takimi jakie stosuje się przy zakończeniu procedury przesyłkowej. Zarówno w Hiszpanii jak i Portugalii istniały takie Urzędy Celne, które fałszowały własne stemple urzędowe aby w ten sposób zabezpieczyć się przed użyciem «nieautoryzowanych» fałszerstw pieczątek co doprowadziło to do takich wielkich ilości pieczęci, że sami nie mogli się połapać, które z nich zostały sporządzone jako wyroby fałszywe własnej produkcji, a które nie. Wszczęto wówczas tak wiele procedur poszukiwawczych i ostrzegawczych, że trudno było faktycznie podjąć kroki mające na celu zdemaskowanie sprawców, ponieważ do organy hiszpańskie i portugalskie dopiero po wielu monitach reagowały na pisma kierowane przez organy niemieckie. W tym samym czasie tzn. pomiędzy zapytaniami, każdego dnia przepływały, w sposób niekontrolowany, kolejne transporty (cukru, masła i mleka w proszku) z Polski, bez przeszkód trafiając u tych samych odbiorców. Niemieckie organy celne były zawiadomione, że urzędowo stwierdzono masowe występowanie oszustw wwozowych cukru, mleka, produktów mlecznych oraz masła w procedurze Karnet-TIR najpóźniej w 1994 r. Jednak organy te nie podjęły żadnych czynności aby przerwać ten proceder. Dopiero w 1996 r. a dokładnie 1 kwietnia 1996 r. cukier, masło, produkty mleczne oraz mleko zostały wyjęte z procedury Karnetu-TIR...".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00