Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 11 sierpnia 2015 r., sygn. VI SA/Wa 1349/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Zdzisław Romanowski (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Danuta Szydłowska Sędzia WSA Marzena Milewska-Karczewska Protokolant st. sekr. sąd. Jan Czarnacki po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 sierpnia 2015 r. sprawy ze skargi K. M. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] marca 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężna oddala skargę

Uzasadnienie

W dniu [...] listopada 2014 r. w miejscowości [...], na drodze krajowej nr [...], zatrzymano do kontroli drogowej pojazd członowy składający się z dwuosiowego ciągnika samochodowego marki [...] nr rejestr. [...]i trzyosiowej naczepy marki [...] nr rejestr. [...]. Pojazdem tym kierował K. S., który wykonywał przejazd drogowy z ładunkiem ryżu paczkowanego, pakowanego na paletach i elementów metalowych - w imieniu i na rzecz przedsiębiorcy K. M. (dalej skarżąca). Przebieg kontroli utrwalono protokołem z [...] listopada 2014 r. Wynika z niego, że podczas kontroli wykonano - w obecności kierowcy - pomiary rzeczywistej masy całkowitej pojazdu oraz nacisków osi; ważenie przeprowadzono na legalizowanym miejscu używając do tego przenośnych wag do pomiarów statycznych typu SAW 10C o numerach fabrycznych CH 953197 i CH 953139. W wyniku ważenia stwierdzono, że nacisk pojedyńczej osi napędowej ciągnika wynosi 12,35 t (po odjęciu dopuszczalnych błędów ważenia), w sytuacji gdy odcinek drogi, na której zatrzymano kontrolowany pojazd dopuszcza ruch pojazdów o nacisku pojedyńczej osi do 10 t; oznacza to przekroczenie dopuszczalnego nacisku pojedyńczej osi napędowej pojazdu o 2,35 t, zatem więcej niż 20% w stosunku do nacisku dopuszczalnego. Kierowca podpisał protokół bez uwag.

W oparciu o powyższe wyniki kontroli oraz dalsze poczynione w toku postępowania ustalenia [...] Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego (dalej WITD) decyzją z [...] stycznia 2015 r., działając na podstawie przepisów art. 64, art. 140aa ust. 1-3 i art. 140ab ust. 1 pkt 3 lit. c) /w decyzji omyłkowo została wymieniona litera b)/ ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 ze zm. dalej ustawa prd), nałożył na skarżącą karę pieniężną w wysokości 15000 zł za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia kategorii VII. Jak podkreślił w uzasadnieniu decyzji, na odcinku drogi, gdzie zatrzymano pojazd, dopuszcza się ruch pojazdów o nacisku pojedynczej osi do 10 t. Stwierdzając - zgodnie z procedurą ważenia - nacisk pojedynczej osi napędowej ww. ciągnika w wysokości 12,35 t, stwierdzono jednocześnie jego przekroczenie o 2,35 t (czyli o więcej niż 20%) skutkujące ww. karę pieniężną.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00