Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 lipca 2016 r., sygn. VI SA/Wa 327/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Pamela Kuraś - Dębecka Sędziowie Sędzia WSA Urszula Wilk (spr.) Sędzia WSA Andrzej Wieczorek Protokolant sekr. sąd. Jarosław Kielczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 lipca 2016 r. sprawy ze skargi Z. Sp. z o.o. Sp. komandytowej z siedzibą w D. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] grudnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę w całości
Uzasadnienie
Główny Inspektor Transportu Drogowego (w skrócie: "GITD") decyzją z [...] grudnia 2015 r., nr [...] , wydaną na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013 r., poz. 267, z późn. zm.), dalej: "k.p.a.", art. 2 pkt 35a, art. 64 ust. 1 i 2, art. 64c, art. 140aa ust. 1, 3 pkt 1, 4, art. 140ab ust. 1 pkt 2, ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2012 r., poz. 1137), dalej: "p.r.d.", art. 41 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 460), dalej: "u.d.p."), po rozpatrzeniu odwołania Z. sp. z o.o. sp.k. (dalej: "Spółka" lub "skarżąca") od decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (w skrócie: "WITD") z [...] października 2015 r., nr [...] o nałożeniu kary pieniężnej w wysokości 5.000 zł utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.
Do wydania powyższej decyzji doszło na podstawie następujących ustaleń:
[...] września 2015 r. w miejscowości [...] na drodze krajowej nr [...] (o dopuszczalnym nacisku na oś 10 t) został zatrzymany do kontroli ciągnik samochodowy marki [...] o nr rejestracyjnym [...] wraz z przyczepą marki [...] o nr rejestracyjnym [...] , którym Spółka wykonywała przewóz drogowy schłodzonej masy kostnej w pojemnikach (ładunek podzielny) załadowany przez K. sp. z o.o. z siedzibą w [...] . W związku z podejrzeniem przekroczenia dopuszczalnych parametrów pojazdu dokonano jego ważenia wagami przenośnymi do pomiarów statycznych typu SAW 10C na zatwierdzonym stanowisku do pomiaru mas i nacisków osi. W wyniku ważenia po odjęciu 2% zaokrąglonych do 0,1 t w górę ustalono, że rzeczywisty nacisk pojedynczej osi napędowej ciągnika wyniósł 10,25 t i przekraczał dopuszczalną wartość o 0,25 t. W związku z uzyskanymi wynikami ważenia ustalono, że zatrzymany do kontroli pojazd był pojazdem nienormatywnym o parametrach przewidzianych dla zezwolenia kategorii IV, którego kierowca nie okazał w toku kontroli. Przebieg kontroli utrwalono protokołem nr [...] .