Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 18 czerwca 2015 r., sygn. III SA/Lu 585/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grzegorz Wałejko, Sędzia WSA Jerzy Drwal (sprawozdawca),, Sędzia WSA Jadwiga Pastusiak, Protokolant Sekretarz sądowy Sylwia Bałaban, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 9 czerwca 2015r. sprawy ze skargi Rady Gminy na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia [...] marca 2015 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenie nieważności uchwały [...] Rady Gminy z dnia [...] lutego 2015 r. w sprawie zamiaru przekazania w drodze umowy Stowarzyszeniu Rozwoju i Promocji Gminy prowadzenia Szkoły Podstawowej oraz uchwały Nr [...] Rady Gminy z dnia [...] lutego 2015r. w sprawie przekazania Stowarzyszeniu Rozwoju i Promocji Gminy prowadzenia Szkoły Podstawowej oddala skargę.

Uzasadnienie

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...], znak [...] Wojewoda L. stwierdził nieważność dwóch uchwał Rady Gminy S.: uchwały z dnia [...], Nr [...] w sprawie zamiaru przekazania w drodze umowy R. prowadzenia Szkoły Podstawowej w S. oraz uchwały z dnia [...], Nr [...] w sprawie przekazania R. prowadzenia Szkoły Podstawowej w S.. W podstawie prawnej zaskarżonego rozstrzygnięcia Wojewoda wskazał art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.), dalej jako u.s.g.

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewoda wskazał, że przekazanie prowadzenia szkoły w drodze umowy na podstawie art. 5 ust. 5g ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572), dalej jako u.s.o., wymaga podjęcia jednej uchwały. Zdaniem organu nadzoru uchwała Nr [...] z dnia [...] posiada cechy uchwały władczej, bowiem określa termin przekazania prowadzenia Szkoły Podstawowej w S. wskazanemu w tej uchwale stowarzyszeniu. W ocenie organu nadzoru obie uchwały zostały podjęte z naruszeniem art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2014 r., poz. 167), dalej jako u.z.z., bowiem nie został dopełniony obowiązek poddania projektu uchwały do zaopiniowania przez właściwe władze statutowe związków zawodowych. Uchwała jednostki samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 5 ust. 5g u.s.o. jest aktem prawnym wymagającym opiniowania na podstawie art. 19 ust. 1 u.z.z. Z obowiązku opiniowania takiej uchwały nie zwalnia unormowanie art. 5 ust. 5l u.s.o., który nakazuje jedynie powiadomienie zakładowej organizacji związkowej o terminie przekazania szkoły, prawnych, ekonomicznych i socjalnych skutkach dla pracowników oraz o nowych warunkach pracy i płacy. Wojewoda podkreślił, że dwunastu pracowników Szkoły Podstawowej w S. jest członkami Oddziału Powiatowego Związku Nauczycielstwa Polskiego w Z., tymczasem żaden z projektów podjętych uchwał nie był przekazany do zaopiniowania Zarządowi Oddziału Powiatowego ZNP w Z. w trybie art. 19 u.z.z. Za wypełnienie obowiązku wynikającego z art. 19 u.z.z nie może zostać uznane zwrócenie się pismem z dnia [...] przez Wójta Gminy S. do Prezesa ZNP w Z. o wyrażenie na piśmie opinii w przedmiotowej sprawie w terminie do dnia [...] do godz. [...]. Wypełnienia tego obowiązku nie stanowi również fakt uczestnictwa przedstawicieli związków zawodowych w posiedzeniu Rady Gminy S. w dniu [...], na którym omawiany był projekt uchwały w sprawie przekazania szkoły stowarzyszeniu. Wojewoda L. stwierdził, że obie uchwały są również niezgodne z innym warunkiem określonym art. 5 ust. 5g u.o.s., odnoszącym się do liczby uczniów szkoły, która ma być przekazana. Zgodnie z danymi zawartymi w arkuszu kalkulacyjnym organizacji Szkoły Podstawowej w S. na rok szkolny 2014/2015 liczba uczniów w klasach I - VI wynosi 66, a liczba dzieci w oddziale przedszkolnym 26. Zdaniem organu nadzoru za uczniów w rozumieniu przepisów ustawy oświatowej należy uznać także dzieci uczęszczające do oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej. Istotne przy tym jest, że organ nadzoru w dniu [...] wszczął postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Nr [...] Rady Gminy S. z dnia [...] w sprawie zmiany uchwały Nr [...] z dnia [...] w sprawie założenia publicznego przedszkola samorządowego w S., w części obejmującej § 1 ust. 1 tej uchwały i wstrzymał wykonanie tej uchwały na podstawie art. 91 ust. 2 u.s.g. Zatem oddział przedszkolny w Szkole Podstawowej w S. nadal formalnie funkcjonuje i dzieci uczęszczające do tego oddziału należy zaliczać do liczby uczniów szkoły. Organ nadzoru wskazał również, że przedmiotowa ocena co do zaliczenia dzieci z oddziału przedszkolnego do liczby uczniów szkoły pokrywa się z opinią L. Kuratora Oświaty z dnia [...]

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00