Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 3 czerwca 2008 r., sygn. II SA/Ol 216/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Protokolant Urszula Wojciechowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 maja 2008 r. sprawy ze skargi Wojewody na uchwałę Rady Miejskiej z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie zamiaru utworzenia Zespołu Szkół oddala skargę
UZASADNIENIE
Rada Miejska w "[...]" w dniu "[...]" podjęła uchwałę Nr "[...]" w sprawie zamiaru utworzenia z dniem 1 września 2008r. zespołu szkół w "[...]", jako podstawę wskazując art. 5 ust. 2 pkt 1, art. 5, art. 62 ust. 1, 2, 5b ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). W skład zespołu szkół wchodzić będą: Szkoła Podstawowa w "[...]", Publiczne Gimnazjum w "[...]" i Przedszkole Samorządowe w "[...]".
W dniu 21 marca 2008r. Wojewoda z powołaniem się na art. 93 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), zwanej dalej ustawą o.s.g., wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie domagając się stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miejskiej w "[...]" z dnia "[...]", Nr "[...]", w sprawie zamiaru utworzenia z dniem 1 września 2008r. Zespołu Szkół w "[...]". Uzasadniając skargę wskazał, iż zaskarżona uchwała została podjęta bez uzyskania wymaganej art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 854 ze zm.) opinii odpowiednich władz statutowych związku zawodowego nt. założeń albo projektu przedmiotowej uchwały, co powoduje jej niezgodność z prawem. Art. 19 ust. 2 ustawy o związkach zawodowych stanowi bowiem, jak podał, że organy władzy i administracji rządowej oraz organy samorządu terytorialnego kierują założenia albo projekty aktów prawnych do odpowiednich władz statutowych związku, określając termin przedstawienia opinii nie krótszy jednak niż 30 dni. Nieprzedstawienie opinii w wyznaczonym terminie uważa się za rezygnację z prawa jej wyrażenia. Zatem przepis cytowanego artykułu ustawy o związkach zawodowych nakłada na radę obowiązek zasięgnięcia opinii, jak też wskazuje zakres regulacji, które wymagają opiniowania. Nadto, powołując się na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 listopada 2007r. (sygn. akt I OSK 1282/07) wskazał, że o zadaniach związków zawodowych w świetle przepisów ustawy o związkach zawodowych należy mówić, gdy chodzi m.in. o reprezentację i obronę praw, interesów zawodowych i socjalnych ludzi pracy, obronę ich interesów materialnych, moralnych, zbiorowych i indywidualnych, tworzenie korzystnych warunków pracy. Ponadto NSA stanął na stanowisku, że proces likwidacji jest całością, na którą składają się uchwały o zamiarze likwidacji oraz o likwidacji. Przekształcenie placówki oświatowej wpływa niewątpliwie na sytuację jej pracowników, co wymaga zaopiniowania przez związki zawodowe. Wskazał, iż Rada Miejska w "[...]" podjęła działania zmierzające do utworzenia zespołu szkół, w którego skład miałaby wchodzić szkoła podstawowa, gimnazjum oraz przedszkole samorządowe. Ustawodawca w art. 59 ust. 6 ustawy o systemie oświaty nakazuje w takim przypadku odpowiednie stosowanie regulacji określającej procedurę likwidacji szkoły. Powyższe, w świetle przytoczonego orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego, oznacza, że koniecznym jest również uzyskanie opinii związków zawodowych przed podjęciem uchwały w sprawie zamiaru utworzenia zespołu szkół.