Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 16 czerwca 2015 r., sygn. II SA/Bk 290/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Elżbieta Trykoszko (spr.), Sędziowie sędzia NSA Mieczysław Markowski, sędzia NSA Danuta Tryniszewska-Bytys, Protokolant st. sekretarz sądowy Sylwia Tokajuk, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 16 czerwca 2015 r. sprawy ze skargi D. O. i W. O. na decyzję Wojewody P. z dnia [...] lutego 2015 r. nr [...] w przedmiocie udzielenia zezwolenia na niezwłoczne zajęcie nieruchomości poprzez zezwolenie na założenie i przeprowadzenie linii elektroenergetycznej oddala skargę

Uzasadnienie

Skarga została wywiedziona na tle następujących okoliczności.

Decyzją z dnia [...] listopada 2014r. (Nr [...] Starosta S. powołując się na art. 124 ust. 1 "a" ustawy o gospodarce nieruchomościami zezwolił spółce P. S.A. z siedzibą w K. na niezwłoczne zajęcie nieruchomości skarżących W. i D. O. położonej w obrębie Z., gmina B., składającej się dwóch działek: o numerze [...] powierzchni 10,2382 ha i o numerze [...] powierzchni 8,9781 ha, objętej Księgami Wieczystymi KW [...] i [...]) prowadzonymi przez Sąd Rejonowy w S., dla potrzeby założenia i przeprowadzenia przez nieruchomość odcinka dwutorowej napowietrznej linii elektroenergetycznej 400 KV Ełk - Granica RP zgodnie z decyzją Starosty S. znak [...] z dnia [...] listopada 2014r. ograniczającą sposób korzystania z ww. nieruchomości. Jednocześnie w punkcie 2 - gim decyzji organ nadał jej rygor natychmiastowej wykonalności.

W uzasadnieniu decyzji organ I instancji wskazał, że P. S.A. z siedzibą w K. wystąpiły z wnioskiem o wydanie dwojakiego rodzaju decyzji w stosunku do skarżących W. i D. O.: ograniczającej sposób korzystania z ich nieruchomości położonej w obrębie Z., gmina B. oraz zezwalającej na niezwłoczne jej zajęcie, wszystko dla potrzeb związanych z realizacją przez wnioskodawcę dwutorowej napowietrznej linii elektroenergetycznej 400 KV Ełk - Granica RP. W dniu [...] listopada 2014r. Starosta S. wydał decyzję o numerze [...] ograniczającą sposób korzystania przez skarżących z opisanej wyżej nieruchomości poprzez zezwolenie spółce P. S.A. na założenie i przeprowadzenie przez nieruchomość dwutorowej napowietrznej linii elektroenergetycznej 400 kV Ełk - Granica RP, w tym na: podwieszenie napowietrznych przewodów linii elektroenergetycznej nad działką [...] na odcinku około 193 m. i nad działką [...] na odcinku około 293 m. , na wysokości nie mniejszej niż 13,4 m., wybudowaniu jednego słupa na działce [...] oraz jednego słupa na działce [...] a także na funkcjonowanie linii elektroenergetycznej 400kV po jej wybudowaniu w obszarze pasa technologicznego o szerokości 70 m. tj. po 35 m. od osi linii w każdą stronę, którego powierzchnia wynosi około 13 451 metrów kwadratowych na działce o numerze [...]i około 20 385 metrów kwadratowych na działce o numerze [...]. W uzasadnieniu tejże decyzji organ wskazał, że przebieg linii elektroenergetycznej przez nieruchomość skarżących przewidziało Zarządzenie Zastępcze Wojewody Podlaskiego z 16 lipca 2014r. Starosta stwierdził, że wnioskodawca uzasadnił wystąpienie wyjątkowo ważnych przesłanek wynikających z interesu strony i interesu gospodarczego, przemawiających za potrzebą udzielenia zezwolenia na niezwłoczne zajęcie nieruchomości, pozwalającego inwestorowi na wstęp na nieruchomość skarżących celem zrealizowania inwestycji. Realizowane przedsięwzięcie polegające na budowie napowietrznej dwutorowej linii elektroenergetycznej 400 kV Ełk - Granica RP jest celem publicznym oraz inwestycją o znaczeniu międzynarodowym. Przedsięwzięcie ma zwiększyć pewność i jakość zasilania w energię elektryczną północno- wschodniego obszaru Polski, umożliwiając wymianę transgraniczną energii elektrycznej z sąsiednimi krajami w ramach Unii Europejskiej. Budowa ww. linii elektroenergetycznej wchodzi w zakres realizowanego programu rozbudowy sieci przesyłowej w Polsce pod nazwą "Połączenie Polska - Litwa". Projekt budowy mostu energetycznego Polska - Litwa jest istotnym elementem w tworzeniu wspólnego rynku energii poprzez zamknięcie tzw. Pierścienia Bałtyckiego. Dlatego Unia Europejska nadała projektowi status priorytetowy i partycypuje w jego kosztach. Ponadto projekt jest współfinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Priorytet X "Bezpieczeństwo energetyczne w tym dywersyfikacja źródeł energii" jako działanie w zakresie "Rozwój systemów przesyłowych energii elektrycznej, gazu ziemnego i ropy naftowej oraz budowa i przebudowa magazynów gazu ziemnego" i ma być zrealizowany do końca 2015r., przy czym roboty budowlane powinny się zakończyć najpóźniej w połowie 2015r. Niezrealizowanie w powyższym terminie inwestycji spowoduje utratę wielomilionowych środków unijnych, zaliczanych do środków publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Pokrycie ze środków unijnych kosztów realizacji inwestycji leży w interesie społecznym oraz stanowi ważny interes strony i ważny interes gospodarczy, uzasadniający wydanie decyzji zezwalającej na niezwłoczne zajęcie nieruchomości. Te okoliczności zadecydowały o uwzględnieniu wniosku inwestora oraz uzasadniały nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00