Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 6 maja 2015 r., sygn. VI SA/Wa 2613/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Czarnecki Sędziowie Sędzia WSA Piotr Borowiecki Sędzia WSA Andrzej Wieczorek (spr.) Protokolant ref. staż. Piotr Czyżewski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 maja 2015 r. sprawy ze skargi [...] Sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] czerwca 2014 r. nr [...] w przedmiocie reklamy aptek ogólnodostępnych, nakazania zaprzestania jej prowadzenia oraz nałożenia kary pieniężnej oddala skargę

Uzasadnienie

Główny Inspektor Farmaceutyczny (zwany dalej organem) decyzją z [...] czerwca 2014 r. nr [...] po ponownym rozpatrzeniu odwołania złożonego przez F. Sp. z o.o. z siedzibą w W. (zwanej dalej stroną/skarżącą) od decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w K. (zwanego dalej WIF/organem pierwszej instancji) z [...] stycznia 2014 r., utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy.

Pismem z 11 czerwca 2013 r., WIF powiadomił skarżącą o wszczęciu postępowania administracyjnego, w związku z podejrzeniem naruszenia art. 94a ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 ze zm.; dalej Pf) poprzez prowadzenie zabronionej reklamy działalności aptek ogólnodostępnych:

- [...]

- [...]

polegającej na umieszczaniu na stronach dwumiesięcznika "[...]" danych dotyczących nazw i adresów aptek obok reklam suplementów diety i produktów leczniczych z podanymi cenami sugerowanymi dla pacjenta. Organ pouczył stronę o przysługującym jej prawie do czynnego udziału w postępowaniu, wynikającym z art. 10 § 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267; dalej k.p.a.) oraz możliwości wglądu do akt sprawy.

Pismem z 17 czerwca 2013 r. strona wskazała, że dane umieszczone w czasopiśmie, których dotyczy postępowanie, podlegają wyłączeniu spod zakazu reklamy aptek i ich działalności. Ponadto wskazała, że ze względu na brak definicji legalnej reklamy apteki nie sposób przyjąć, że cena detaliczna sugerowana przez producenta, wskazana w ogłoszeniach reklamowych, mogła zachęcać do nabycia danych produktów w konkretnych aptekach. W ocenie spółki, wskazanie ceny może najwyżej zachęcać do nabycia produktu w ogóle, nie zaś w konkretnym miejscu. Jej zdaniem, informacje dotyczące danych aptek i ich działalności są wyraźnie oddzielone od informacji o przedmiotowych aptekach. Znajdują się w oddzielnej ramce oznaczonej słowem: "informacja". Strona uznaje, że reklama aptek i produktów leczniczych oddzielone są także na gruncie obowiązujących przepisów. Wskazała, że była nigdy wydawcą czasopisma. Podnosi, że podmiot wydający gazetę "[...]" jest podmiotem niezależnym organizacyjnie i prawnie. Wydawca gazety, na mocy umowy zlecenia, zobowiązał się wobec strony do informowania o lokalizacji i godzinach aptek prowadzonych przez spółkę w postaci ogłoszeń zamieszczanych w czasopiśmie. Jej zdaniem, nie miała wpływu na umiejscowienie umówionego modułu w konkretnej części gazety, ani na dystrybucję periodyku. W konsekwencji wniosła o umorzenie postępowania jako bezprzedmiotowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00