Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 28 maja 2015 r., sygn. IV SA/Po 1360/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Jarosz (spr.) Sędziowie WSA Donata Starosta WSA Izabela Paluszyńska Protokolant ref. staż. Agata Pawlicka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 maja 2015 r. sprawy ze skargi M. Ż. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] października 2014 r., nr [...] w przedmiocie obowiązku sporządzenia i przedstawienia projektu budowlanego zamiennego oddala skargę

Uzasadnienie

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w [...] (zwany dalej: PINB) decyzją z dnia [...] sierpnia 2014 r. nr [...], na podstawie art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 z późn. zm., zwanej dalej: Kpa) oraz art. 51 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 2994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409 z późn. zm., zwanej dalej: PrB) nałożył na M. Ż. (zwaną dalej: skarżąca), prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe "[...] [...] [...]", obowiązek sporządzenia i przedstawienia, w terminie 6 miesięcy od dnia, w którym decyzja stanie się ostateczna, czterech egzemplarzy projektu budowlanego zamiennego obejmującego prowadzenie robót budowlanych polegających na częściowej rozbiórce budynku oraz rozbudowie i nadbudowie istniejących budynków młyna - "[...]" na nieruchomości przy ul. [...] [...] w [...] (działka nr [...], obręb [...], arkusz [...]; zwanej dalej: Nieruchomość), uwzględniającego zmiany wynikające z dotychczas wykonanych robót budowlanych.

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ wskazał, że w dniu [...] czerwca 2014 r. w wyniku prowadzonej kontroli budowy na Nieruchomości ustalono, że prowadzone są roboty budowlane. Właścicielem Nieruchomości i inwestorem robót jest skarżąca, a roboty prowadzone były na podstawie decyzji nr [...] Starosty [...]z dnia [...] grudnia 2009 r., nr [...], o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę dla inwestycji polegającej na częściowej rozbiórce budynku oraz rozbudowie i nadbudowie istniejących budynków młyna - "[...]" na Nieruchomości (zwanej dalej: Pozwolenie na budowę). Dla budowy ustanowiony jest kierownik budowy i prowadzona jest dokumentacja budowy. W ocenie organu ww. roboty prowadzone są niezgodnie z udzielonym pozwoleniem na budowę i zatwierdzonym projektem budowlanym. Projekt budowlany obejmował bowiem rozbiórkę dwóch części budynku o wymiarach [...] m x [...] m oraz [...] m x [...] m, tj. łącznie [...] m2. Cały budynek miał powierzchnię zabudowy [...] m2. Pozostała cześć budynku miała podlegać przebudowie i rozbudowie. Tymczasem, zdaniem organu, rozpoczęto niekontrolowaną rozbiórkę budynku metodą mechaniczną. Prace zostały w dniu kontroli przerwane na skutek interwencji władz samorządowych i PINB. Do chwili przeprowadzenia kontroli dokonano rozbiórki większości budynku: całości przeznaczonej do rozbiórki części o wymiarach [...] m x [...] m, części przeznaczonej do rozbiórki o wymiarach [...] m x [...] m - w zakresie konstrukcji dachu, części nie przeznaczonej do rozbiórki o wymiarach [...] m x [...] m + [...] m x [...] m - pozostała cześć o wymiarach [...] m x [...] m oraz część ścian wewnętrznych nośnych i część podpiwniczenia. Według organu rozbiórka była wykonywana w sposób niekontrolowany, mechanicznie, bez zabezpieczenia nieruchomości sąsiednich. Podkreślono, że na dokonanie rozbiórki inwestor nie posiadał dokumentacji technicznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00