Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 13 maja 2015 r., sygn. II SA/Po 1112/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wiesława Batorowicz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Elwira Brychcy Sędzia WSA Tomasz Świstak Protokolant st.sekr.sąd. Mariola Kaczmarek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 kwietnia 2015 r. sprawy ze skargi E. C. na decyzję Dyrektora Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Poznaniu z dnia [...] lipca 2014 r. Nr [...] w przedmiocie rozstrzygnięcia konkursu ofert w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej; I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Dyrektora Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Poznaniu na rzecz skarżącej kwotę 457,- (czterysta pięćdziesiąt siadem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania, III. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana.
Uzasadnienie
Dyrektor Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia (dalej jako: "Dyrektor WOW NFZ" lub "organ"), działając na podstawie art. 139 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (dalej w skrócie: "u.ś.o.z."), ogłosił w dniu [...] marca 2014 r. postępowanie prowadzone w trybie konkursu ofert w sprawie zawarcia na okres od dnia 1 lipca 2014 r. do dnia 30 czerwca 2017 r. umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju leczenie [...] na obszarze gminy K.
Dnia [...] maja 2014 r. na podstawie art. 151 ust. 1 u.ś.o.z. nastąpiło rozstrzygnięcie powyższego postępowania konkursowego. W ogłoszeniu o rozstrzygnięciu postępowania konkursu ofert jako podmioty, z którymi Dyrektor WOW NFZ zawrze umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie [...] wskazano K. S. oraz E. C. Ranking końcowy przedstawiający łączną liczbę punktów oceny był następujący: (1) K. S. - [...]; (2) E. C. - [...]; (3) A. K. - [...]. Oferta złożona przez A. K. nie została wybrana. Komisja konkursowa na podstawie art. 142 ust. 5 u.ś.o.z. dokonała bowiem wyboru ofert w kolejności zgodnej z uzyskaną pozycją w rankingu końcowym. Dokonanie wyboru pierwszych dwóch w rankingu ofert wyczerpało środki finansowe, które zamawiający przeznaczył na świadczenia będące przedmiotem postępowania.