Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 12 maja 2015 r., sygn. II SA/Bk 162/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Elżbieta Trykoszko (spr.), Sędziowie sędzia WSA Marek Leszczyński, sędzia NSA Anna Sobolewska-Nazarczyk, Protokolant sekretarz sądowy Anna Makal, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 12 maja 2015 r. sprawy ze skargi J. G. na decyzję Wojewody P. z dnia [...] stycznia 2015 r. nr [...] w przedmiocie zezwolenia na niezwłoczne zajęcie nieruchomości poprzez zezwolenie na założenie napowietrznej linii elektroenergetycznej oddala skargę.

Uzasadnienie

Skarga została wywiedziona na tle następujących okoliczności.

Decyzją z dnia [...] listopada 2014r. (Nr [...]) Starosta S. powołując się na art. 124 ust. 1 "a" ustawy o gospodarce nieruchomościami zezwolił spółce A S.A. z siedzibą w K. - J. na niezwłoczne zajęcie nieruchomości skarżącego J. G. położonej w obrębie S. S., gmina B., składającej się dwóch działek: o numerze [...] powierzchni 0,3219 ha i o numerze [...] powierzchni 1,1355ha, objętej Księgą Wieczystą [...] prowadzoną przez Sąd Rejonowy w S., dla potrzeby założenia i przeprowadzenia przez nieruchomość odcinka dwutorowej napowietrznej linii elektroenergetycznej 400 KV Ełk - Granica RP zgodnie z decyzją Starosty S. znak [...] z dnia [...] października 2014r. ograniczającą sposób korzystania z ww. nieruchomości. Jednocześnie w punkcie 2 - gim decyzji organ nadał jej rygor natychmiastowej wykonalności.

W uzasadnieniu decyzji organ I instancji wskazał, że A S.A. z siedzibą w K. - J. wystąpiły z wnioskiem o wydanie dwojakiego rodzaju decyzji w stosunku do skarżącego J. G.: ograniczającej sposób korzystania z jego nieruchomości położonej w obrębie S. S., gmina B. oraz zezwalającej na niezwłoczne jej zajęcie, wszystko dla potrzeb związanych z realizacją przez wnioskodawcę dwutorowej napowietrznej linii elektroenergetycznej 400 KV Ełk - Granica RP. W dniu [...] października 2014r. Starosta S. wydał decyzję o numerze [...] ograniczającą sposób korzystania przez skarżącego z opisanej wyżej nieruchomości poprzez zezwolenie spółce A S.A. na założenie i przeprowadzenie przez nieruchomość dwutorowej napowietrznej linii elektroenergetycznej 400 kV Ełk - Granica RP, w tym na podwieszenie napowietrznych przewodów linii elektroenergetycznej nad działkami na odcinku: około 89 metrów nad działką [...] i około 37 metrów na działką [...] i wysokości nie mniejszej niż 13,4 m. oraz ustanowienie pasa technologicznego linii o szerokości 70 metrów (2x35 od osi linii) i powierzchni około 2 737 metrów kwadratowych na działce nr [...] i około 1791 metrów kwadratowych na działce [...] a także na funkcjonowanie linii po jej wybudowaniu w obszarze pasa technologicznego. W uzasadnieniu tejże decyzji organ wskazał, że przebieg linii elektroenergetycznej przez nieruchomość skarżącego przewidziało Zarządzenie Zastępcze Wojewody Podlaskiego z 16 lipca 2014r. Starosta stwierdził, że wnioskodawca uzasadnił wystąpienie wyjątkowo ważnych przesłanek wynikających z interesu strony i interesu gospodarczego, przemawiających za potrzebą udzielenia zezwolenia na niezwłoczne zajęcie nieruchomości, pozwalającego inwestorowi na wstęp na nieruchomość skarżącego celem zrealizowania inwestycji. Realizowane przedsięwzięcie polegające na budowie napowietrznej dwutorowej linii elektroenergetycznej 400 kV Ełk - Granica RP jest celem publicznym oraz inwestycją o znaczeniu międzynarodowym. Przedsięwzięcie ma zwiększyć pewność i jakość zasilania w energię elektryczną północno- wschodniego obszaru Polski, umożliwiając wymianę transgraniczną energii elektrycznej z sąsiednimi krajami w ramach Unii Europejskiej. Budowa ww. linii elektroenergetycznej wchodzi w zakres realizowanego programu rozbudowy sieci przesyłowej w Polsce pod nazwą "Połączenie Polska - Litwa". Projekt budowy mostu energetycznego Polska - Litwa jest istotnym elementem w tworzeniu wspólnego rynku energii poprzez zamkniecie tzw. Pierścienia Bałtyckiego. Dlatego Unia Europejska nadała projektowi status priorytetowy i partycypuje w jego kosztach. Ponadto projekt jest współfinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Priorytet X "Bezpieczeństwo energetyczne w tym dywersyfikacja źródeł energii" jako działanie w zakresie "Rozwój systemów przesyłowych energii elektrycznej, gazu ziemnego i ropy naftowej oraz budowa i przebudowa magazynów gazu ziemnego" i ma być zrealizowany do końca 2015r., przy czym roboty budowlane powinny się zakończyć najpóźniej w połowie 2015r. Niezrealizowanie w powyższym terminie inwestycji spowoduje utratę wielomilionowych środków unijnych, zaliczanych do środków publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Pokrycie ze środków unijnych kosztów realizacji inwestycji leży w interesie społecznym oraz stanowi ważny interes strony i ważny interes gospodarczy, uzasadniający wydanie decyzji zezwalającej na niezwłoczne zajęcie nieruchomości. Te okoliczności zadecydowały o uwzględnieniu wniosku inwestora oraz uzasadniały nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00