Wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 kwietnia 2015 r., sygn. VI SA/Wa 2093/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Leszek Kobylski (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Jacek Fronczyk Sędzia WSA Renata Nawrot Protokolant ref. staż. Piotr Niewiński po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 kwietnia 2015 r. sprawy ze skargi K. w K. na postanowienie Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] kwietnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego 1. uchyla zaskarżone postanowienie oraz utrzymane nim w mocy postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w P. z dnia [...] grudnia 2013 r. nr [...]; 2. stwierdza, że uchylone postanowienia nie podlegają wykonaniu.
Uzasadnienie
Główny Inspektor Farmaceutyczny (dalej: "GIF") postanowieniem z dnia [...] kwietnia 2014 r., nr [...], wydanym na podstawie art. 112 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 oraz art. 115 pkt 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 ze zm.; dalej: "p.f.") oraz art. 144 w zw. z art. 138 § 1 pkt 1 i art. 31 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm., dalej: k.p.a.), utrzymał w mocy postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego (dalej: "WWIF") z dnia [...] grudnia 2013 r. znak: [...] odmawiające wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie naruszenia przez przedsiębiorcę R. J., prowadzącego aptekę ogólnodostępną pod nazwą "M." w O.przy ul. [...], przepisów Prawa farmaceutycznego dotyczących działalności reklamowej apteki.
Przedmiotowe postanowienie zostało wydane w następującym stanie faktycznym i prawnym:
[...] Okręgowa Izba Aptekarska w [...] (dalej: "[...]OIA") pismem z dnia [...]listopada 2013 r. wystąpiła do WWIF z wnioskiem o wszczęcie postępowania administracyjnego i zbadanie zgodności z prawem postępowania podmiotu działającego pod firmą: Apteka "M." w O. przy ul. [...] w zakresie przestrzegania przepisów Prawa farmaceutycznego zakazujących reklamy aptek. Podniosła we wniosku, że jest organizacją społeczną, której cele statutowe, a także interes społeczny uzasadniają wszczęcie postępowania administracyjnego. Na okoliczność prowadzenia przez wyżej wymienioną aptekę reklamy polegającej na prowadzeniu programu lojalnościowego 60+, OIA wskazała na link do strony internetowej Banku Pocztowego, na której umieszczono informację o możliwości skorzystania przez klientów tego Banku ze specjalnych ofert na zakup leków w ramach Programu 60+ w reklamowanej aptece.