Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2015 r., sygn. III SA/Wa 2320/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Aneta Trochim-Tuchorska, Sędziowie sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa (sprawozdawca) sędzia WSA Waldemar Śledzik, Protokolant starszy referent Monika Olszewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 kwietnia 2015 r. sprawy ze skargi C. S.A. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2014 r. nr IPPB3/423-18/14-2/PK1 w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych 1) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, 2) stwierdza, że uchylona interpretacja indywidualna nie może być wykonana w całości, 3) zasądza od Ministra Finansów na rzecz C. S.A. z siedzibą w W. kwotę 457 zł (słownie: czterysta pięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
UZSADNIENIE
I. Stan sprawy przedstawia się następująco:
1. C.sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej zwana: "Spółką") przedstawiając we wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej stan faktyczny wskazała, że prowadzi sieć kawiarni pod własną marką. Kawiarnie usytuowane są w lokalach, które wynajmuje od innych podmiotów np. w budynkach biurowych, centrach handlowych, częściach użytkowych budynków położonych w centrach miast, lotniskach, dworcach, itp. Konsekwentnie poszerza sieć kawiarni, co ma doprowadzić do stopniowego wzrostu dochodów. W ostatnich latach nastąpiła gwałtowna zmiana sytuacji makroekonomicznej w gospodarce, zaś branża gastronomiczna została dotknięta kryzysem dotkliwiej, niż inne gałęzie gospodarki. Związana z tym groźba spadku obrotów wynikającego ze zmniejszającej się liczby klientów spowodowała, że Spółka musiała jeszcze raz przeanalizować opłacalność prowadzenia działalności w poszczególnych lokalizacjach w celu minimalizowania ewentualnych strat spowodowanych kryzysem. Spółka ustaliła w toku analizy, że prowadzenie działalności gastronomicznej, w niektórych spośród lokalizacji, straciło uzasadnienie ekonomiczne. Wydatki niektórych kawiarni związane z utrzymaniem działalności, przekraczają dochody uzyskiwane ze sprzedaży. W niektórych lokalizacjach (np. centrum handlowe), w których nie rozpoczęto jeszcze sprzedaży, szczegółowa analiza wykazała, że kawiarnia będzie generować przychody znacząco niższe, niż koszty funkcjonowania w danej lokalizacji, gdyż zmniejsza się ilości osób odwiedzających te miejsca.