Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 29 stycznia 2015 r., sygn. III SA/Gl 1406/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Krzysztof Wujek (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Barbara Brandys-Kmiecik, Sędzia WSA Iwona Wiesner, Protokolant St. sekretarz sądowy Aleksandra Doruch, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 stycznia 2015 r. przy udziale - sprawy ze skargi B.K. na decyzję Dyrektora [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie rozstrzygnięcia postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej oddala skargę.
Uzasadnienie
Dyrektor [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w K. decyzją z [...] r. nr [...] , utrzymał w mocy swoją decyzję z [...] r. nr [...] , oddalającą odwołanie B.K. prowadzącego "A" w K. dotyczące rozstrzygnięcia postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju leczenie stomatologiczne w zakresie świadczenia ogólnostomatologiczne (kod postępowania [...] ).
W podstawie prawnej powołał art. 138 § 1 pkt 1, art. 104 i art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 267 - dalej jako K.p.a.) oraz art. 154 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2008 r. nr 164, poz. 1027 ze zm. - dalej jako ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej).
Natomiast w uzasadnieniu wskazał, że decyzją z [...] r. nr [...] , działając jako organ pierwszej instancji, oddalił odwołanie B. K. , albowiem stwierdził, że Komisja Konkursowa nie naruszyła zasad postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, które mogłoby spowodować uszczerbek w interesie prawnym wnioskodawcy. Nie wprowadziła też oferenta w błąd, albowiem wybór strategii negocjacyjnej należał do strony. Podobnie jak propozycja cenowa. Ponadto w ramach prowadzonego postępowania stosowano zasady uczciwej konkurencji wobec wszystkich świadczeniodawców, albowiem mieli ono dostęp do dokumentów, w oparciu o które przeprowadzono postępowanie konkursowe i na podstawie których poszczególne oferty były rozpatrywane. Dalej cytując § 8 regulaminu wyjaśnił, że przewodniczący Komisji może powoływać i odwoływać spośród członków Komisji zespoły do realizacji określonych zadań, co uczynił powołując zespoły do przeprowadzenia negocjacji z wybranymi oferentami. Komisja dokumentowała przebieg i wyniki negocjacji w protokołach zawierających imiona i nazwiska całego składu danej Komisji wraz z czytelnymi podpisami członków Komisji (zawierającymi ich imiona i nazwiska). Podkreślił, że w pomieszczeniu, w którym przeprowadzone były spotkania negocjacyjne obecni byli wszyscy członkowie danej Komisji Konkursowej pracujący w poszczególnych zespołach. Wobec tego zarzut bezprawnego dokonania zmian w składzie Komisji uznał za oczywiście bezpodstawny. Podobnie jak zarzut niezgodności z prawem zapisów w protokole z negocjacji, albowiem wynik postępowania konkursowego uzależniony był od ostatecznej punktacji zajętej przez poszczególne oferty i uszeregowaniu ich w kolejności liczby uzyskanych punktów.