Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 23 września 2014 r., sygn. II SA/Ol 699/14
Dnia 23 września 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Sędziowie Sędzia WSA Ewa Osipuk Sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Protokolant Referent-Stażysta Marta Kudła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 września 2014 roku sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie rozstrzygnięcia konkursu ofert na zawieranie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oddala skargę.
Uzasadnienie
Dyrektor Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia (zwany dalej: Dyrektor OW NFZ) w dniu [...] 2014 r. ogłosił konkurs ofert w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: podstawowa opieka zdrowotna w zakresie nocna i świąteczna opieka zdrowotna na obszarze zabezpieczenia do 100 000 osób - ryczałt miesięczny [...] na okres od 1 kwietnia 2014 r. do 31 grudnia 2019 r. Wartość zamówienia określona została na nie większą niż 711 658,98 zł na okres rozliczeniowy od 1 kwietnia 2014 r. do 31 grudnia 2014 r.
Do postępowania konkursowego wpłynęły dwie oferty - złożone przez Spółkę A (dalej jako: Spółka) oraz Szpital A (dalej jako: Szpital). W części jawnej postępowania komisja konkursowa wezwała oferentów do usunięcia braków formalnych złożonych ofert, tj. w obu przypadkach chodziło o złożenie dokumentów potwierdzających deklaracje udzielania świadczeń przez osoby wskazane w ofercie od pierwszego dnia obowiązywania umowy, a w przypadku Szpitala oświadczenia o zastrzeżeniu informacji stanowiącej tajemnicę przedsiębiorcy. Braki formalne zostały przez oferentów uzupełnione. Oferenci zostali również kilkukrotnie wezwani do wyjaśnienia elementów spornych harmonogramu personelu w związku z wykazaniem tego samego personelu w obu ofertach. W odpowiedzi obaj oferenci w stosunku do powtarzającego się personelu lekarskiego przedstawiali dokumenty potwierdzające deklaracje udzielania świadczeń na ich rzecz, przy czym żadne z nich nie zawierało w swojej treści wyraźnego oświadczenia woli, że podpisujący je lekarze cofają udzielone przyrzeczenie konkurentowi. Komisja konkursowa ponadto dwukrotnie stwierdzała przekroczenie 100 godzin pracy tygodniowo u lekarzy wykazanych przez Szpital. W związku z tym komisja wzywała Szpital do korygowania czasu pracy swojego personelu do akceptowanego przez OW NFZ limitu, co wiązało się z koniecznością nanoszenia poprawek do wykazanego w ofercie harmonogramu. Zmiany te nie wiązały się z wymianą osób udzielających świadczeń, a jedynie polegały na przesunięciach pomiędzy ich czasem pracy przy zachowaniu zaoferowanych w pierwotnym harmonogramie 272 godzin zabezpieczenia opieki lekarskiej, w tym 36 godzin przez lekarza pediatrę. Ponadto komisja konkursowa, korzystając z delegacji określonej w § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu ogłaszania o postępowaniu w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej przez Narodowy Fundusz Zdrowia, zapraszania do udziału w rokowaniach, składania ofert, powoływania i odwoływania komisji konkursowej oraz jej zadań (Dz.U. Nr 273, poz. 2719) przeprowadziła kontrole u wskazanych oferentów biorących udział w konkursie, podczas których stwierdzono zgodność danych zawartych w ofertach ze stanem faktycznym. Ostatecznie obie konkurujące ze sobą oferty zostały zakwalifikowane do części niejawnej postępowania jako spełniające wymagane warunki określone w przepisach prawa oraz warunki określone przez Prezesa NFZ na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz.U. z 2008 r., Nr 164, poz. 1027 ze zm.) zwanej dalej: ustawą o świadczeniach.