Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 22 grudnia 2014 r., sygn. III SA/Gl 915/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Krzysztof Wujek, Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Kandut (spr.), Sędzia WSA Iwona Wiesner, Protokolant Specjalista Anna Charchuła, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 grudnia 2014 r. przy udziale - sprawy ze skargi "A" w L. na uchwałę Rady Miejskiej w Łaziskach Górnych z dnia 25 marca 2014 r. nr XL/429/14 w przedmiocie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych oddala skargę.

Uzasadnienie

W dniu [...] r. Rada Miejska w L. podjęła uchwałę Nr [...] zmieniającą uchwałę z dnia [...] r. Nr [...] w sprawie zasad usytuowania na terenie miasta L. miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych oraz warunków sprzedaży i podawania tych napojów. Uchwała została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa [...] z 2014 r. pod poz. 1832.

Skargę na powyższą uchwałę złożyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach "A" w L. , po uprzednim bezskutecznym wezwaniu Rady do usunięcia naruszenia prawa, wnosząc o stwierdzenie nieważności uchwały w całości.

W uzasadnieniu strona skarżąca podniosła, że zaskarżona uchwała zmieniająca uchwałę Rady Miejskiej z dnia 19 czerwca 2012 r., choć obejmuje ten sam krąg podmiotów uprawnionych do ochrony przeciwalkoholowej, to faktycznie zmienia jedynie sytuację w odniesieniu do budynków kultu religijnego. Uchwała zmniejszyła bowiem ze 100 metrów do 40 metrów (o 60%) strefę ochrony przeciwalkoholowej budynków kultu religijnego, ustanowioną w uchwale z dnia 19 czerwca 2012 r., przez co pozbawiła podmioty kościelne praw nabytych na podstawie tej uchwały.

Równocześnie strona skarżąca wniosła o uznanie zarzutów zawartych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa za integralną część skargi. W wezwaniu tym "A" , działając na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zarzuciła uchwale z dnia 25 marca 2014 r. charakter antykościelny. Inni adresaci określeni w § 2 tej uchwały, tj. cmentarze, szkoły i przedszkola, placówki oświatowo-wychowawcze, gminne place zabaw oraz parki zachowują bowiem, w odniesieniu do ochrony przeciwalkoholowej, stan niezmieniony, a zatem niczego nie zyskują i niczego nie tracą, a traci wyłącznie, i to aż 60%, Kościół. Tymczasem przyznany Kościołowi w uchwale z 2012 r. poszerzony zakres ochrony przeciwalkoholowej (§ 3) jest szczególnie uzasadniony misją Kościoła, co potwierdza Konkordat (art. 8 ust. 3 Konkordatu).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00