Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 22 lipca 2014 r., sygn. II SA/Ol 465/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Janina Kosowska Sędziowie Sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Protokolant specjalista Jakub Borowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 lipca 2014r. sprawy ze skargi S. W. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia "[...]", Nr "[...]" w przedmiocie wykonania czynności lub robót budowlanych w celu ich doprowadzenia do stanu zgodnego z prawem oddala skargę;

Uzasadnienie

Przedmiotem zaskarżenia w rozpoznawanej sprawie jest decyzja Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej też jako: "WINB", "organ II instancji", "organ odwoławczy") z dnia "[...]", nr "[...]", który działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2013r. poz. 267), dalej jako: "k.p.a." oraz art. 51 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 50 ust. 1 pkt 4 i art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2013r. poz. 1409 ze zm.), dalej jako: "u.p.b.", uchylił w całości decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w G. (dalej też jako: "PINB", "organ I instancji") z dnia 3 lutego 2014r. i stwierdził brak podstaw do nałożenia na inwestorów: Z. W., A. W. i D. W. obowiązku wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia do stanu zgodnego z prawem robót budowlanych polegających na budowie ściany oddzielenia przeciwpożarowego w budynku mieszkalno-gospodarczym w miejscowości W., na granicy działek nr "[...]"i "[...]".

Decyzja ta wydana została w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych: pismem z dnia 18 listopada 2011r. S. W. poinformował PINB, że zamieszkuje wraz z rodziną w W. w budynku mieszkalno-gospodarczym, położonym na działce nr "[...]". Część mieszkalna stanowi jego własność, zaś część inwentarska jest współwłasnością Z. W., A. W. i D. W. Wskazał, że zgodnie z § 285 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2010r. Nr 239, poz. 1597), dalej jako: "rozporządzenie", część mieszkalna musi być oddzielona od części gospodarczej ścianą o odporności ogniowej co najmniej REI 60 i musi spełniać wymagania wynikające z § 235 tego rozporządzenia. S. W. podał, że Z., A. i D. W. uzyskali w dniu 19 lipca 2010r. pozwolenie Starosty G., Nr "[...]" na wybudowanie ściany oddzielenia przeciwpożarowego pomiędzy częścią mieszkalną a gospodarczą wskazanego budynku. Zarzucił, że wykonana ściana nie spełnia wymogów dla tego rodzaju zamierzenia i nie chroni skutecznie sąsiedniej części budynku przed pożarem, gdyż: wysunięta jest w górnych częściach (w rejonie okapu) na odległość ok. 22 cm zamiast 30 cm; wystające poza ścianę krokwie i umocowany na nich okap nie jest zabezpieczony ścianą oddzielenia przeciwpożarowego; ściana ta została doklejona do ściany zewnętrznej, a przez to nie tworzy całości; fundamenty ściany oddzielenia przeciwpożarowego są doklejone do fundamentów ścian zewnętrznych i przez to mają wątpliwą nośność; przez ścianę oddzielenia przeciwpożarowego przenikają konstrukcyjne elementy drewniane więźby dachowej. W związku z powyższym S. W. domagał się sprawdzenia przez organ nadzoru budowlanego występującego zagrożenia i podjęcia stosownych działań. W szczególności wniósł o zajęcie przez PINB stanowiska, czy wykonana ściana spełnia wymogi stawiane ścianie oddzielenia przeciwpożarowego i czy jest zapewnione bezpieczeństwo pożarowe w jego części mieszkalnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00