Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 21 maja 2014 r., sygn. III SA/Wr 134/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Jerzy Strzebinczyk (sprawozdawca) Sędziowie: Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska Sędzia NSA Józef Kremis Protokolant: starszy referent sądowy Renata Pawlak po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 21 maja 2014 r. sprawy ze skargi Wojewody D. na uchwałę Rady Gminy W. z dnia [...] listopada 2013 r., nr [...] w przedmiocie ustalenia rocznego programu współpracy Gminy W. z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2014 rok I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w jej pierwotnym brzmieniu; II. oddala wniosek strony skarżącej o zasadzenie kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Wojewoda D. zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu uchwałę Nr [...]Rady Gminy W.M.z dnia [...] listopada 2013 r., w sprawie ustalenia rocznego programu współpracy Gminy W. M. z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2014 rok, wnosząc o stwierdzenie jej nieważności, jako pod-jętej z istotnym naruszeniem art. 5a ust. 4 pkt 9 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (jednolity tekst: Dz. U. z 2010 r., Nr 234, poz. 1536 ze zm.), powoływanej w dalszych wywodach jako "ustawa", a także § 119 w związku z § 141 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. Nr 100, poz. 908; dalej - "Zasady techniki prawodawczej").

W uzasadnieniu tego - podstawowego - zarzutu organ nadzoru wywodził, że legislator określił w art. 5a ust. 4 przywołanej ustawy niezbędne minimum postano-wień, jakie powinna zawierać uchwała ustanawiająca program współpracy, o którym mowa (dalej - "Program"). W kwestionowanym akcie nie określono tymczasem spo-sobu oceny realizacji Programu. W § 9 załącznika Nr 1 do uchwały, zawartym w części IX Programu dotyczącej sposobu oceny realizacji programu, postanowiono jedynie, że: "1. Wójt Gminy W.M.dokonuje kontroli i oceny realizacji zadania wspieranego lub powierzanego organizacji pozarządowej na zasadach określanych w ustawie. 2. Ocena realizacji programu odbywać się będzie poprzez złożenie Radzie Gminy W.M.sprawozdania z realizacji niniejszego programu współpracy do dnia 30 kwietnia 2015 roku". W ocenie organu nadzoru, nie można jednak uznać tych zapisów za wyczerpujące wypełnienie kompetencji przewidzianej w art. 5a ust. 4 pkt 9 ustawy. Skarżący organ stwierdził w związku z tym, iż Rada pominęła w istocie jeden z elementów Programu, a w konsekwencji - nie zrealizowa-ła w pełni upoważnienia ustawowego, co stanowi istotne naruszenie art. 7 Konstytucji RP oraz § 119 pkt 1 w związku z § 141 Zasad techniki prawodawczej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00