Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 22 maja 2014 r., sygn. I SA/Go 159/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krystyna Skowrońska - Pastuszko Sędziowie Sędzia WSA Anna Juszczyk - Wiśniewska (spr.) Sędzia WSA Barbara Rennert Protokolant Sekretarz sądowy Alicja Rakiej po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 maja 2014 r. sprawy ze skargi Nadleśnictwa na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2010 r. 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana; 3. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz strony skarżącej kwotę 9792 (dziewięć tysięcy siedemset dziewięćdziesiąt dwa) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Nadleśnictwo wniosło skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] stycznia 2014r. nr [...], utrzymującą w mocy decyzję Wójta Gminy z [...] października 2013r. nr [...] w przedmiocie określenia Nadleśnictwu wysokości zobowiązania z tytułu podatku od nieruchomości za 2010 r. na kwotę 379.273 zł.
Rozstrzygnięcia organów podatkowych zapadły w następującym stanie faktycznym.
Postanowieniem z [...] grudnia 2011r. Wójt Gminy wszczął postępowanie podatkowe w sprawie określenia Nadleśnictwu wysokości zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2010r., wskazując że powziął informację dotyczącą wykorzystywania przez E S.A., P i EW gruntów będących w zarządzie ww. Nadleśnictwa do prowadzenia działalności gospodarczej związanej z przesyłem energii elektrycznej oraz dystrybucją gazu ziemnego. Jednocześnie wezwał Nadleśnictwo do przedłożenia dokumentów, na podstawie których sporządzona została deklaracja na podatek od nieruchomości m. in. za rok 2010. W odpowiedzi Nadleśnictwo przedłożyło wykaz gruntów i ich rejestr oraz wykaz budynków z ich przeznaczeniem i amortyzację budowli, jako dane stanowiące podstawę opodatkowania.
W dniu [...] czerwca 2012r. organ podatkowy przeprowadził, zakończoną sporządzeniem protokołu, kontrolę w zakresie prawidłowości opodatkowania gruntów pod liniami energetycznymi, podczas której ustalił, że Nadleśnictwo nie posiada umów dzierżawy z zakładami energetycznymi na wykorzystanie gruntów przez te zakłady na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (przesył energii) i udziela zgody zakładom energetycznym na każdorazowy wjazd do lasu i wykonanie prac (wycinka drzew i krzewów na terenie pod liniami, prace konserwatorskie) w celu utrzymania przesyłu. W protokole stwierdzono również, że grunty, na których posadowione są napowietrzne linie energetyczne, wyłączone są z produkcji leśnej oraz że podatnik okazał do wglądu inwentaryzację linii energetycznych, potwierdzonych również przez zakłady energetyczne wskazującą stan na 2006 r., ale zwrócił uwagę, że nie ma pewności co do aktualności danych w niej zawartych. W protokole zaznaczono, że omówiona została kwestia różnicy w podanej przez Nadleśnictwo i zakład energetyczny powierzchni gruntu pod liniami energetycznymi. Kontrolujący dokonali szacunkowego pomiaru szerokości gruntu znajdującego się pod liniami energetycznymi dla trzech różnych rodzajów mocy przesyłowej, wykonali zdjęcia linii energetycznych - jak wyjaśnili w protokole "dla potwierdzenia faktu wyłączenia terenu pod liniami energetycznymi z produkcji leśnej (brak zalesień)". Zdjęcia zostały dołączone do protokołu.