Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 24 kwietnia 2014 r., sygn. II SA/Po 93/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Świstak Sędziowie Sędzia WSA Elwira Brychy Sędzia WSA Danuta Rzyminiak-Owczarczak (spr.) Protokolant St. sekretarz sąd. Joanna Wieczorkiewicz-Skoczek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 kwietnia 2014 r. sprawy ze skargi M. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] 2013 r. Nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza Miasta i Gminy M. z dnia [...] 2013 r. Nr [...], II. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] 2013 r., nr [...], Burmistrz Miasta i Gminy M., działając na podstawie art. 17 oraz art. 24, art. 25 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992 ze zm.), rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 sierpnia 2012 r. w sprawie wysokości dochodu rodziny oraz dochodu osoby uczącej się stanowiących podstawę ubiegania się o zasiłek rodzinny oraz wysokości świadczeń rodzinnych (Dz.U. 2012 poz. 959), rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 3 stycznia 2013 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne (Dz.U. z 2013 r. poz. 3) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 267, dalej k.p.a.), odmówił przyznania M. K. świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy w związku z opieką nad siostrą - A. D..
W uzasadnieniu decyzji organ I instancji wyjaśnił, iż wnioskodawczyni M. K. jest właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni 5,1100 ha fizycznych, tj. 3,9390 ha przeliczeniowych, co stanowi negatywną przesłankę do przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Organ przytoczył treść art. 3 pkt 22 ustawy o świadczeniach rodzinnych wyjaśniając, iż w świetle definicji pracy zawartej w tym przepisie, do rolnika prowadzącego gospodarstwo rolne nie ma zastosowanie pojęcie "rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej", co stanowi przesłankę konieczną do przyznania świadczenia. Organ odwołał się w tym zakresie do uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 grudnia 2012 r., sygn. akt I OPS 5/12, cytując, że praca we własnym gospodarstwie rolnym, zarzadzanie nim, jest formą aktywności zawodowej uprawianą dla celów zarobkowych, co oznacza, ze sam fakt prowadzenia gospodarstwa rolnego pozbawia rolnika prawa do świadczenia pielęgnacyjnego. Nie ma zatem potrzeby dokonywać oceny, czy wielkość posiadanego przez rolnika gospodarstwa, rodzaj upraw, pozwalałyby mu na podjęcie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej poza rolnictwem, a pracy takiej nie podejmuje (bądź z niej rezygnuje) z powodu konieczności opieki nad osobą niepełnosprawną, względem której ciąży na nim obowiązek alimentacyjny.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right