Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 14 kwietnia 2014 r., sygn. I SA/Gl 1373/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bożena Miliczek-Ciszewska (spr.), del. Sędzia SO Paweł Kornacki, Sędzia WSA Bożena Suleja, Protokolant Paulina Nowak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 marca 2014 r. sprawy ze skargi A S.A. w K. na interpretację Ministra Finansów z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych 1) uchyla zaskarżoną interpretację, 2) zasądza od Ministra Finansów na rzecz strony skarżącej kwotę 457 (czterysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

A SA z siedzibą w K., zwana dalej "wnioskodawcą", "stroną" lub "skarżącą", reprezentowana przez pełnomocnika będącego doradcą podatkowym, wniosła skargę na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w K., działającego w imieniu Ministra Finansów, nr [...] z dnia [...] r., w której organ interpretacyjny stwierdził, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2013 r. (data wpływu do organu interpretacyjnego: 2 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku korekty kosztów uzyskania przychodów w sytuacji, gdy bank dokona zapłaty kwoty wynikającej z faktury na rzecz kontrahenta spółki - jest nieprawidłowe.

Organ interpretacyjny ustalił, że we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje wielu transakcji zakupu różnego rodzaju towarów i usług. Przy czym wspomniane towary i usługi nabywane są od wielu kontrahentów. Terminy płatności faktur wystawianych przez kontrahentów wynoszą więcej niż 60 dni. W celu przyśpieszenia płatności w transakcjach realizowanych pomiędzy spółką a jej kontrahentami została zawarta umowa ramowa w zakresie przelewu oraz dyskonta wierzytelności z kontraktów handlowych (dalej: "umowa ramowa"). Na podstawie umowy ramowej zawartej między poszczególnymi kontrahentami a bankiem, bank będzie nabywał wierzytelności przysługujące kontrahentom w stosunku do spółki, a następnie dokonywał zapłaty za nabywane od kontrahentów wierzytelności. Przy czym usługi świadczone na podstawie umowy ramowej będą obejmowały jedynie wierzytelności danego kontrahenta przysługujące lub mogące przysługiwać w przyszłości w stosunku do spółki z tytułu umów sprzedaży towarów lub usług, które będą udokumentowane fakturami. Na gruncie postanowień umowy ramowej kontrahent udzieli spółce pełnomocnictwa do działania w jego imieniu w związku z realizacją tej umowy. Zgodnie z postanowieniami zawartymi w umowie ramowej w celu przelewu wierzytelności spółka będzie dostarczać do banku wniosek o przelew, stanowiący zestawienie wierzytelności przeznaczonych do przelewu w formie pliku elektronicznego za pomocą wskazanego przez bank systemu informatycznego. Następnie bank będzie umożliwiać spółce oraz danemu kontrahentowi dostęp do raportów z informacją, które z wierzytelności zostały przez niego zaakceptowane do przelewu. Jednocześnie, w świetle postanowień umowy ramowej, wskazanie wierzytelności w danym raporcie stanowić będzie akceptację przez bank przyjęcia do przelewu wierzytelności wskazanych w danym wniosku o przelew oraz zawarcie umowy przelewu wierzytelności na warunkach określonych w umowie ramowej i wniosku o przelew oraz przejście wierzytelności na bank. W świetle postanowień zawartych w umowie ramowej, z chwilą zawarcia umowy przelewu bank nabywa wierzytelność w zakresie nominalnej wartości wierzytelności określonej we wniosku o przelew. Bank zapłaci kontrahentowi wartość nabywanej wierzytelności najpóźniej w drugim dniu roboczym następującym po dniu otrzymania przez bank od spółki spłaty kwoty wierzytelności. Jednocześnie na gruncie zawartej umowy ramowej kontrahent będzie miał możliwość uzyskania wcześniejszej zapłaty za wierzytelność uprzednio przelaną na bank poprzez tzw. dyskonto wierzytelności. W tym celu kontrahent będzie zobowiązany do dostarczenia do banku za pomocą wskazanego przez bank systemu informatycznego wniosku o dyskonto stanowiącego zestawienie wierzytelności przeznaczonych do dyskonta w formie pliku elektronicznego. Następnie, analogicznie jak w przypadku przelewu wierzytelności, bank będzie umożliwiał kontrahentowi oraz spółce dostęp do raportów z informacją które z wierzytelności zaakceptował do dyskonta. Równocześnie wskazanie wierzytelności w danym raporcie o dyskoncie stanowić będzie akceptację przez bank finansowania wierzytelności wskazanych w danym wniosku o dyskonto oraz zawarcie umowy dyskonta wierzytelności na warunkach określonych w umowie ramowej. Zapłata będzie dokonywana przez bank w ciągu dwóch dni roboczych od daty otrzymania przez bank wniosku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00