Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 5 marca 2014 r., sygn. III SA/Łd 72/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Furmanek Sędziowie Sędzia WSA Ewa Cisowska-Sakrajda (spr.) Sędzia WSA Małgorzata Łuczyńska Protokolant Asystent sędziego Tomasz Porczyński po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 marca 2014 r. sprawy ze skargi F. I. na decyzję Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej A. w Ł. z dnia [...] r. w przedmiocie odmowy przyjęcia na pierwszy rok stacjonarnych jednolitych studiów magisterskich oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...]. Uczelniana Komisja Rekrutacyjna Akademii A. w Ł. utrzymała w mocy decyzję Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej z dnia [...]r. odmawiającą przyjęcia F. I. na I rok stacjonarnych jednolitych studiów magisterskich na kierunku: Malarstwo, Wydziału Grafiki i Malarstwa Akademii A. w Ł.

W uzasadnieniu tej decyzji organ drugiej instancji podniósł, że decyzją z dnia [...]. Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna na Wydziale Grafiki i Malarstwa A w Ł. odmówiła przyjęcia F. I. na l rok stacjonarnych jednolitych studiów magisterskich na kierunku: Malarstwo, Wydziału Grafiki i Malarstwa A. w Ł.. Rozpoznając wniesione przez F. I.odwołanie od tej decyzji organ odwoławczy podzielił stanowisko Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej, że A. w Ł. nie jest organem administracji publicznej, konsekwencją czego jest to, że przepisy k.p.a. należy stosować jedynie odpowiednio, z wyjątkiem ściśle określonych przypadków, gdzie przepisy ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym wskazują, w jakim zakresie oraz które przepisy k.p.a. należy stosować wprost. Przepisy k.p.a. znajdują, w sprawach dotyczących przyjęć kandydatów na wyższe uczelnie, jedynie odpowiednie zastosowanie (art. 207 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym). Oznacza to, że organ obowiązany jest zachować minimum procedury administracyjnej, niezbędnej do załatwienia sprawy i zagwarantowania ustawowych uprawnień strony. Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna odniosła się w swojej decyzji do zarzutów podniesionych przez odwołującego. Dotyczy to przed wszystkim informacji w zakresie podziału punktów za poszczególne składowe egzaminu. Żaden z przepisów uchwały nr 75 Senatu nie przewiduje obowiązku przekazania kandydatom powyższego podziału z zachowaniem formy pisemnej. Nie znajduje również żadnego uzasadnienia zarzut o braku podania polecenia kandydatom. O oczywistej bezzasadności tego zarzutu świadczyć może to, iż pozostali kandydaci, którzy przystąpili do egzaminu wstępnego wykonali prace. Odwołujący początkowo zarzucał jedynie fakt nie sprecyzowania polecenia, nie kwestionując tego, iż polecenie otrzymał. Wyjaśniono, iż egzaminator nie może ukierunkowywać kandydata, gdyż oznaczałoby to podpowiedź, która uprzywilejowałaby kandydata w sposób nieuprawniony w stosunku do reszty zdających. Z treści decyzji wynika w sposób bezsporny, że podstawą rozstrzygnięcia - oprócz wskazanej w decyzji przepisów k.p.a. oraz ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym - jest uchwała nr 75 Senatu A. w Ł.z dnia 25 maja 2010r. w sprawie określenia warunków i trybu rekrutacji na studia do A. w Ł. na rok akademicki 2011/2012. Natomiast regulamin rekrutacji nie stanowił podstawy rozstrzygania, gdyż stanowił on jedynie wewnętrzny zbiór uregulowań, mający na celu pomoc komisjom egzaminacyjnym w ich pracy. Gdyby regulamin stanowił akt prawny stanowiący podstawę wydania zaskarżonej decyzji, w treści decyzji musiałoby to znaleźć swoje odzwierciedlenie poprzez podanie regulaminu jako podstawy prawnej do wydania decyzji. Żadna z wymienionych w odwołaniu okoliczności nie stanowi naruszenia warunków i trybu rekrutacji na studia. Wskazać również należy, iż żaden z wymienionych przepisów k.p.a. nie stanowi naruszenia przepisów w sposób istotny mający wpływ na wynik sprawy. Brak jest podstaw do zmiany zaskarżonego rozstrzygnięcia i w rezultacie do przyjęcia F. I. na Wydział Grafiki i Malarstwa A. w Ł. wobec uzyskania łącznie 30 punktów na 80 możliwych. Zgodnie bowiem z uchwałą nr 75 Senatu Akademii A. w Ł., maksymalna liczba miejsc dla kandydatów na Wydział Grafiki i Malarstwa A. w Ł. wyniosła 12. O pierwszeństwie przyjęcia decydowała liczba zdobytych punktów. W toku całego egzaminu wstępnego skarżący uzyskał 30 punktów, co w łącznej kwalifikacji dało mu 16 miejsce wśród ogółu zdających. W rezultacie, wobec faktu, iż przyjętych być mogło jedynie 12 kandydatów z najlepszymi wynikami, uzyskana przez skarżącego liczba punktów nie zapewniła mu wyniku gwarantującego przyjęcie w poczet studentów Wydziału Grafiki i Malarstwa A. w Ł..

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00