Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 grudnia 2013 r., sygn. VII SA/Wa 1275/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Miron, , Sędzia WSA Justyna Mazur (spr.), Sędzia WSA Renata Nawrot, Protokolant st. ref. Anna Tomaszek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 grudnia 2013 r. sprawy ze skargi W. B. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] kwietnia 2013 r. znak [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji. I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji; II. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku; III. zasądza od Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz W. B. kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej: "GINB", "organ odwoławczy") decyzją z dnia [...] kwietnia 2013 roku znak [...] na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. poz. 267) (dalej: "k.p.a."), po rozpatrzeniu odwołania W. B. (dalej także: "skarżący") od decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej: "[...] WINB", "organ I instancji") z dnia [...] listopada 2012 r. Nr [...] znak [...], odmawiającej stwierdzenia nieważności decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] (dalej: "PINB") z dnia [...] lipca 2005 roku, Nr [...], znak [...] o zatwierdzeniu na podstawie art. 51 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (Dz. U.

z 1994, Nr 89, poz. 414 ze zm.) (dalej: "Prawo budowlane") zamiennego projektu budowlanego dokończenia robót budowlanych budowy jednorodzinnego budynku mieszkalnego z pomieszczeniami produkcyjnymi (opisanych w decyzji) - utrzymał

w mocy zaskarżoną decyzję.

Powyższe decyzje zapadły w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Wnioskiem z dnia [...] czerwca 2012 roku skierowanym do Wojewody [...] W. B. zwrócił się o sprawdzenie poprawności legalizacji samowoli budowlanej dla posesji położonej w L. przy ul. K., zakończonej decyzją Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w [...] nr [...] z dnia [...] lipca 2005 roku z uwzględnieniem zgodności zatwierdzonego ww. decyzją zamiennego projektu budowlanego z przepisami prawa budowlanego oraz decyzją o warunkach zabudowy lub miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Po przekazaniu wniosku według właściwości [...] WINB, skarżący pismem z dnia [...] lipca 2012 roku sprecyzował powyższy wniosek i wskazał, iż wniosek skierowany do Wojewody [...] dotyczył stwierdzenia nieważności decyzji PINB w [...] Nr [...] z dnia [...] lipca 2005 roku na podstawie art. 156 § 1 pkt 2 i 7 k.p.a. W uzasadnieniu pisma z dnia [...] lipca 2012 r. podniósł, iż obiekt budowalny, którego dotyczy wniosek został częściowo zbudowany na jego działce nr [...], obiekt ten posiada połać dachową skierowaną na posesję skarżącego, co powoduje osuwanie się śniegu na teren jego działki oraz obiekt nie posiada ogniomuru wyprowadzonego ponad 30 cm ponad połać dachową, co stwarza realne zagrożenie pożarowe. Rozpoznając powyższy wniosek [...] WINB podniósł, iż instytucja stwierdzenia nieważności aktu administracyjnego jest wyjątkiem od wyrażonej w art. 16 k.p.a., zasady trwałości ostatecznych rozstrzygnięć administracyjnych i służy eliminowaniu z obrotu prawnego rozstrzygnięć, które ze względu na kwalifikowane wady - wyliczone enumeratywnie w art. 156 § 1 k.p.a. - nie dają się pogodzić

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00